Hej!
Är nyinflyttade i radhus byggt 2016. Tycker det känns som att ett av gångjärnen på vindstrappan "viker upp sig" för långt. Får känslan av att trappan är för lång helt enkelt, tänker jag rätt där? Ser också en spricka i trappen på sidan lite längre ner, behöver jag byta ut den?
 
  • Trähyllplan med metallbeslag, stjärnskruvar, del av steghylla, otydlig bakgrund, inomhusmiljö, ljus och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis monterad trästege, vit stol, låda, blå handduk, trähemmiljö, parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Nyinflyttade i ett radhus byggt 2016. Tycker Vindsstegen "böjer" sig för långt åt fel håll när man går på den, jag kanske oroar mig i onödan men den är inte så värst förtroendeingivande att klättra på. Får känslan av att stegen är för lång, tänker jag rätt där? Behöver man såga till den då?

Ser också en spricka på sidan av stegen lite längre ned, bör jag försöka byts ut den?
 
  • Trähyllor med metallfästen upphängda på vägg, närbild på skruvar och beslag, inomhusbelysning, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähyllor, bordsdelar på golv, ouppackad möbler, inomhus, monteringsprocess, sovrumsbakgrund, byggsatsdelar, skruvmejsel, heminredning, ihopsättningsförfarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att jag lyckades skapa två trådar haha, trodde inte den första kom upp! Försöker ta bort en...
 
Om sprickan inte bara är kosmetisk borde en sån här stärka upp tillräckligt.
Metallplatta, perforerad, med flera runda hål, för byggande eller montage, grå färg, isolerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan du såga av en liten bit nederst på stegen så att den fäller ut sig helt, eller slutar den med något annat än bara trä?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att såga av nedtill, så att den är rak när luckan är i rätt läge
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är så man gör, man kapar av benen på stegen tills det blir bra i gångleden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Hittade ett bar bultar i toppen som kunde justera vinkeln på stegen, känns kanske inte 100 stabilt men eventuellt tillräckligt!
 
kruml kruml skrev:
Tack för svar! Hittade ett bar bultar i toppen som kunde justera vinkeln på stegen, känns kanske inte 100 stabilt men eventuellt tillräckligt!
Jag har bara sett stegar med fast vinkel som man kapar benen på för att det ska bli rätt. Nu säger du att din åtgärd inte känns helt 100, så lägg gärna upp en bild på dessa bultar/skruvar ;-) Vi vill ju att det blir rätt :)
 
B BosseHansson skrev:
[länk]

Där ser man skruvar, misstänker de är för finjustera.
Hoppsanhoppsan, de där skruvarna ska gå bra att justera på.
Kolla att de går att låsa med kontramuttrar eller dylikt.
Lycka till.

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.