Hjälp.

Mitt i pågående bygge upptäcks att vindsluckorna som är medlevererade inte kommer att fungera. Det är inget fel på dem men stegen fälls ut alldeles för långt utanför luckan så att luckorna måste placeras på ofördelaktiga platser (jo, vi har två).

Är det någon som känner till några luckor där stegen fälls ut mer eller mindre rakt ner?
 
Konstig lucka.

Alla luckor jag sett håller sig i utrymmet rakt under hålet, både i utfällt läge och under utfällning.

Jag köpte min på Bauhaus.
 
Tittar man på den tekniska beskrivningen på luckorna från Midmade så ser man att stegen inte håller sig exakt under luckans öppning.

Likväl behövs det mer plats när man viker ut stegen. Titta gärna i filen http://www.midmade.com/pdf/ProdbeskrivningLEX7060.pdf. På sidan två finns en fin skiss.
 
Vilken takhöjd har du?
Sist på sid.1 står det "Standard för takhöjd 2700 mm.....Vid lägre takhöjder kapas stegen enl. monteringsanvisning bla bla"
 
Takhöjd 240 cm, vilket ger att när stegen är helt utfälld kräver den 156 cm i utrymme mätt från motsatt kortsida på vindsluckan.

Detta gör att vi kan tvingas placera luckorna på ofördelaktiga platser i planlösningen och därför är jag nyfiken på om det finns några tips på om det finns luckor som har stegar som går rakt ner eller iaf mer eller mindre rakt ner.
 
Huset vi bor i nu har en vindslucka med stege som nästan går rakt ner. Men det e ett gullringshus som e byggt -91 vet inte vad det är för märke det står bara gullringshus.

Den påminner om den du hade i bilagan den första trappen man viker ut den på samma sätt.

Men det e klart ska du ha en brantare får du kanske skaffa en repstege eller bygga en egen stege ;) Klurigt när det inte blir som man tänkt det. :-/
 
Såg du att stegens lutning kan ändras genom att förflytta fästpunkterna för sidobeslagen. Om du gör den brantare tar den ju mindre plats även i "utfällningsmomentet" (nu 156 cm.)
 
Robert_Maria skrev:
Tittar man på den tekniska beskrivningen på luckorna från Midmade så ser man att stegen inte håller sig exakt under luckans öppning.

Likväl behövs det mer plats när man viker ut stegen. Titta gärna i filen [länk]. På sidan två finns en fin skiss.
Jepp fel av mig. Efter genomförda empiriska tester i min hall kan jag verifiera att skissen stämmer.
 
@lier
Det går nog att lösa med en teleskopstege istället för en vikstege

@Faidros
Jo, jag såg det. Det visade sig dock efter ett besök på bygget att det inte är en stege ur husleverantörens standardsortiment så sifforna i det dokument jag hänvisar till stämmer inte. Stegen var dock snarlik.

@MathiasS
Skissen stämmer för den stegen, det visade sig dock inte vara den som var levererad, dock en snarlik. Efter kontrollmätning kom vi fram till att den branta lutningen gör att vikstegen får plats i utfällt läge på en av de mer lämpliga platserna, dock går det nog inte att vika ut stegen utan att slå i en vägg. Det blir till att försöka byta till en teleskopstege istället för en vikstege.

Tack ska ni ha för goda råd, hur den här historan slutar får ni läsa om i vår blog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.