Hej allesammans,

Vi har precis köpt ett radhus där vi stött på lite saker som vi stör oss på och vill fixa. När vi drog ner vindsluckan här om dagen (för typ andra gången) insåg vi att den skrapar emot när man ska stänga den, som ni kan se på bilderna. Uppenbarligen tyckte inte de gamla ägarna att det var ett problem med tanke på hur spårbildningen ser ut.
Vindslucka med synliga slitspår från att ha skrapat emot en kant vid stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästege för vindslucka som är utfälld, med synliga slitspår på sidorna där den skrapar emot luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade träkanter på en nedrullad vindslucka med synliga spår efter att ha skrapat mot ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet ni hur man kan fixa detta? Är det fjäderns fel eller ligger problemet någon annanstans? Det går smidigt och bra när man tar ner stegen.

Tack för hjälpen!
 
dra ut järnen en aning
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
F freak skrev:
dra ut järnen en aning
+1 på den.
Hur stort är problemet - dvs hur ofta öppnas luckan/trappan?
 
C clatol skrev:
Uppenbarligen tyckte inte de gamla ägarna att det var ett problem med tanke på hur spårbildningen ser ut.
Jag har nog en viss förståelse för deras ignorans. :D

Välkommen hit!
 
  • Gilla
clatol och 1 till
  • Laddar…
F freak skrev:
dra ut järnen en aning
Med det menar du de som tar i? För det gör vi idag men svårt att göra det samtidigt som man ska stänga luckan eftersom det kräver två händer (och man får stå på en stege om man är kort som mig) :)


D doubleH skrev:
+1 på den.
Hur stort är problemet - dvs hur ofta öppnas luckan/trappan?
Sällan men jobbigt att inte kunna göra det själv.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog en viss förståelse för deras ignorans. :D

Välkommen hit!
Haha, man kanske blir sån efter några år, haha
Tack!
 
C clatol skrev:
Med det menar du de som tar i? För det gör vi idag men svårt att göra det samtidigt som man ska stänga luckan eftersom det kräver två händer (och man får stå på en stege om man är kort som mig) :)
Jag menar att ni bockar/böjer ut järnen såpass att de behåller lite av "böjen".
Dvs ge dem en liten annan form/böj så att de går fritt - inte att ni skall dra lite i dem just när luckan öppnas eller stängs.
 
  • Gilla
clatol
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Jag menar att ni bockar/böjer ut järnen såpass att de behåller lite av "böjen".
Är de rappliga och svåra att få att "stanna" som du vill kanske du kan skruva dit en "bussning" på bandjärnet som kan glida på brädorna.

Fyra svarta bussningar för bandjärn isolerade mot vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså en på varje sidan, kanske vid rödmarkeringen.

Trappa med bandjärn och möjlig position för bussning markerad med rött på träbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns ju aningen överarbetat och som en lösning på ett väldigt litet problem. Men retar man sig på det så varför inte.
 
C clatol skrev:
Med det menar du de som tar i? För det gör vi idag men svårt att göra det samtidigt som man ska stänga luckan eftersom det kräver två händer (och man får stå på en stege om man är kort som mig) :)
går det inte att dra ut järnen, bort från träet när stegen är i nedfällt läge = 2 lediga händer.
 
Men wow säger jag bara! Vilka bra och snabba svar jag fått. Tack så mycket! Känns som att det kommer bli mycket häng på detta forumet i framtiden.

Alfredo Alfredo skrev:
Är de rappliga och svåra att få att "stanna" som du vill kanske du kan skruva dit en "bussning" på bandjärnet som kan glida på brädorna.

[bild]

Alltså en på varje sidan, kanske vid rödmarkeringen.

[bild]

Känns ju aningen överarbetat och som en lösning på ett väldigt litet problem. Men retar man sig på det så varför inte.
Håller med att det kanske är lite överarbete. Kommer garanterat vara andra saker man retar sig mer på om någon vecka.

F freak skrev:
går det inte att dra ut järnen, bort från träet när stegen är i nedfällt läge = 2 lediga händer.
Ska testa! Tack för tipset!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.