Hej,

Har nyligen köpt ett tvåplanshus byggt på 60-talet med en liten vind. Tror det kallas kattvind, man kan inte stå raklång och det är inte uppvärmt. Man når vinden genom en garderob.

Till vinden saknas det en vindslucka och det luktar därför väldigt mkt vind i garderoben. Är detta ok/normalt? Finns det någon risk att installera en vindslucka. Åtgärdar det luktproblemet i garderoben? Vill kunna förvara lakan där men är rädd att de kommer börja dofta vind?
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Finns det någon risk att installera en vindslucka. Åtgärdar det luktproblemet i garderoben? Vill kunna förvara lakan där men är rädd att de kommer börja dofta vind?
Jag misstänker att du med vindslucka menar en öppning utifrån, eftersom du har en lucka upp från en garderob.
Hur är ventilationen ordnad nu på vinden? Och vad har huset för takvinkel?

PS Kattvind är de yttre delarna av vinden:
 
Snailman
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag misstänker att du med vindslucka menar en öppning utifrån, eftersom du har en lucka upp från en garderob.
Hur är ventilationen ordnad nu på vinden? Och vad har huset för takvinkel?

PS Kattvind är de yttre delarna av vinden:
[bild]
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag misstänker att du med vindslucka menar en öppning utifrån, eftersom du har en lucka upp från en garderob.
Hur är ventilationen ordnad nu på vinden? Och vad har huset för takvinkel?

PS Kattvind är de yttre delarna av vinden:
[bild]
Oj, jag vet faktiskt inte hur det är isolerat. Ska fråga en hantverkare som kommer imorgon. Det jag syftar till är att det är öppet mellan garderoben och vinden.
 
Snailman Snailman skrev:
Tänker du dig något sådant här?

[länk]
Har monterat en sådan, och den har ju tätningar, så bör inte lukta genom en sådan.

Hur det ventileras kan ju vara olika metoder, tex ha en spalt närmast under råsponten, om man nu har råspont, kan vara ventiler på gaveln också, finns en massa olika konstruktioner, och jag har bara erfarenhet av enplanshus, så andra vet detta bättre.
Ja, precis! Vad bra att det inte släppte igenom lukt. Ska kolla upp vad det är för isolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.