Jag tänkte ta upp ett hål till vinden och montera en vindslucka med fällbar trappa.
Då jag ännu inte börjat, och det inte finns något tidigare hål upp till vinden, får jag anta att det är glespanel, ångspärr och isolering i nämnd ordning. Om jag tar upp ett hål blir det ju isåfall genom ångspärren. Räcker det att sätta dit vindsluckan, tätar den tillräckligt eller hur ska jag göra? ???

Bifråga 1: även isoleringen måste ju minska radikalt just där luckan är, den har väl bara ca 3 cm isolering. Märks det någon skillnad eller gör det inget då ytan är så liten jämfört med övriga taket. ???

Bifråga 2: hur mycket jobb/pengar kan det tänkas kosta att ta bort isoleringen/ångspärr i vindstaket istället. Då blir det ju en varmvind istället. Är det värt det? ???
 
Eftersom att ingen verkar veta ;

Jag vet inte vad som är riktigt i detta fallet, men jag skulle inte bry mig om ångspärren, om jag vore du, va sjutton, man måste väll upp på vinden, Eller?
 
Det finns många hus som har en vindslucka och det är väl inga problem med det vad jag vet. Om du är rädd att få upp fuktig luft, så tror inte jag att det är något bekymmer så länge du inte sätter luckan i ett badrum, för det är där den fuktiga luften finns som man inte vill få upp på vinden.
Isoleringstjockleken på den lilla ytan är nog försumbar.
Det är mina funderingar... :)
 
De flesta vindsluckor som finns på mraknaden har en tätningslist så att ingen luft skall komma upp (eller ner). Där du tar upp hål i ångspärren där får du täta, antingen med häfta och tejp eller med några klossar som du fäster i vindsluckan. Sen blir det nog tillräckligt bra!

Isoleringen i en vindslucka är faktiskt inte så dålig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.