Hej på er!
Jag ska satta någon typ av vindskydd i en del som ska bli verkstad i ladan. Jag har använt Bison vindskydd till huset, och då byggt med luftspalt mellan vindskydd och ytterpanel. Min fråga är om det är byggtekniskt korrekt att sätta Bison vindskydd direkt bakom ytterpanel (alltså utan luftspalt), eller om det finns något annat vindskyddsmaterial som är godkänt för en sådan montering?

Anledningen till frågan är att jag ska sätta vindpapp på endast 3,6 m av ladans totala 18 m längd, så det hade varit skönt att slippa bygga på motsvarande luftspalttjocklek på de resterande 14,4 metrarna.

Mvh
 
Det är nog inte vindskyddet som behöver vara godkänt för en sån montering, utan panelen. Och trä är ju ett levande material som tar åt och släpper fukt, sväller och torkar. Sätt luftspalt som man ska göra, så undviker du framtida problem.
 
Det är en liten yta och du kommer säkerligen inte driva det som försäkringsärende om det efter 15-20 år skulle visa sig att panelen blivit dålig. Det finns väldigt många äldre hus som saknar luftspalt utan problem.
Men ska du följa alla rekommendationer ska det vara en luftspalt, men ibland får man vara pragmatisk att köra på en lösning som i de flesta fall fungerar men inte är helt 100%.

Sedan beror det lite på val av färg, men det får någon annan förklara hur det kan skilja mellan t.ex. en slamfärg kontra akrylat om man inte har en luftspalt.
 
P
Vårt hus är byggt 1929 och den del som inte är utbyggd har originalpanelen kvar (tror jag) ingen luftspalt utan panel, papp och 2" plankstomme. Inget fel på den panelen ännu.
 
Ja men då så, då kör vi på det. Jag ska ha slamfärg så trät kommer andas bra!
Tack ska ni ha för svaren!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.