Har köpt ett hus som fallerat med tiden och en del saker har gjorts mindre bra... Nu går jag an vindskivorna på huset och som ni ser på bild är problemet rätt allvarligt.

I vinkeln har vattnet runnit rakt in under vindskivan och orsakat att trät ruttnat och spolats bort med tiden. Råsponten är påverkad oxå och murken en bit in.

Jag planerar då:
  • Kapa råsponten
  • Men hur långt in?
  • Hur bygger jag på den igen efter kapning mot vägg?
  • Eller måste jag ta upp all råspont på den delen av huset och lägga ny, inklusive takpapp?
  • Finns det täckplåt för vinkel som på bild?
  • Om ej, hur ska plåten tillverkas?

Tacksam för hjälp att komma igång och fixa detta.
 
  • IMG_0692.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0695.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0696.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Jonny!

Ta upp råsponten en takstol in från ytterväggen och skarva på råsponten där. Det finns mjuk plåt som du kan använda vid brytningen eller annars så får du klippa till den nya vindskiveplåten så den går upp under teglet.

Med vänliga hälsningar
 
JonasFapejo skrev:
Hej Jonny!

Det finns mjuk plåt som du kan använda vid brytningen

Med vänliga hälsningar
Det är väl bly du tänker på ? Det la plåtis på mitt tak i samma situation.
 
Rev upp taket tidigare idag, det var lika bra. Det var fuktigt en halvmeter in så jag har kapat papp och kommer byta råsponten en bit in Ska även byta rännorna runt huset, så takpannorna (första raden) åker ju av och byter då samtidigt träpanelen under då den oxå blivit murken i hörnet.

Finns det speciella regler rörande vindskivors utseende och uppbyggnad och mått? Någon som har en länk till en sådan. Jag kommer försöka att kopiera utseende på den som satt.
 
Förresten, det låg typ 3-4 lager av papp. Behöver jag lägga lika många igen eller vad kan vara orsaken till denna mängd takpapp?
 
Johnny Viking skrev:
Förresten, det låg typ 3-4 lager av papp. Behöver jag lägga lika många igen eller vad kan vara orsaken till denna mängd takpapp?
Nä, ett lager räcker, orsaken till flera lager är att flera kockar ( eller er samma kock) har lagat vi olika tillfällen. Kom ihåg att skära den nya pappen snett mot den gamla.
 
barajag skrev:
Nä, ett lager räcker, orsaken till flera lager är att flera kockar ( eller er samma kock) har lagat vi olika tillfällen. Kom ihåg att skära den nya pappen snett mot den gamla.
Skära snett? Hur menar du? Vill gärna veta.

Jag har skurit ut en "ruta" varpå jag med ny papp överlappar denna och använda tätningsmassa som "lim" och spikar sedan som vanligt fast pappen. Bör inte det funka?
 
  • IMG_0703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johnny Viking skrev:
Skära snett? Hur menar du? Vill gärna veta.

Jag har skurit ut en "ruta" varpå jag med ny papp överlappar denna och använda tätningsmassa som "lim" och spikar sedan som vanligt fast pappen. Bör inte det funka?
Okej. Med skära snett menar jag att man brukar göra ett överlapp till den andra pappen, men den skär man i fyrtiofem grader för den lilla vattenavrinningen inte ska få en chans att krypa in om det är en springa pappen.

Men i ditt fall skulle jag lägga in den nya pappen under och köpa extra mycket tjärpappslim och täta hela vägen.

Mvh
Barajag
 
Den övre pappdelen är liksom bredare än den undre. Då blir det sneda snittet i överpappen placerat så att vattnet kan rinna längs med- snett nedåt utan att det rinner in under pappen
 
Känner mig rätt kass faktiskt för att jag ännu inte förstår. Det är troligen för enkelt menat för att jag ska förstå haha...
 
Johnny Viking skrev:
Känner mig rätt kass faktiskt för att jag ännu inte förstår. Det är troligen för enkelt menat för att jag ska förstå haha...
:)
Ja det är inte lätt att förklara utan bilder (bilder säger mer än tusen ord):)

Ja det är enkelt! När man lägger en papp och rullen tar slut så vill man inte ha en rak (lodrätt kant) på nästa våd.
Då viker man den 45grader innan man skär, sedan överlappar den på pappen som tog slut.

Kontentan av det är att kondensen och eller eventuellt vatten rinner i 45 grader nerför den pappskarven vilket gör att det blir svårare för vattnet att nå råsponten jämfört med om man skär den i 90 grader.

Ps: Hittade ingen bild, än. Ds
 
Ola78
Så här blev resultatet. Jag ska grunda skiten imorgon oxå.

Dock, kvar att lösa är avrinningen av vattnet som kommer ovanifrån. Är det bara att bocka plåt och se glad ut? Samt, någon som har tips på vart man kan köpa svart plåt på kvadrameter? har köpt en extra vindskiveplåt, men det duger inte upptäckte jag.

Några tips?
 
  • IMG_0709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en bit blyplåt du vill ha. Finns hos plåtslagaren. Du måste lägga sådan ovanför din vindskiveplåt så att vatten inte rinner ner under plåten och på vindskivan. Plåten verkar sitta rätt högt jämfört med raden pannor ovanför men det går nog att få till på något vis....
 
Plåten är bara någon centimeter ovan pannorna. Så det är en synvilla. Dock blev det lite högt ändå, det håller jag med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.