Hej,

Vi ska lägga pannplåt på taket till vår utbyggnad utan läkt direkt på underlagsduken (som har råspont under sig). Det jag inte riktigt får ihop hur vindskivorna ska fästas. Vad jag har förstått ska de sticka upp till samma höjd som plåtprofilen så att vindskivebeslaget kan fästas i rätt höjd. Pannplåten är 20mm hög så det betyder ju att det inte går att ha en trekantsprofil på ovansidan av råsponten. Bör man istället fästa en trekantsprofil i underkan som man kan skruva vindskivorna i?

På träguiden finns det exempel för pannor på läkt och då ligger trekantsprofilen på ovansidan samt för planplåt utan läkt men då är vindskivebeslagen dubbelfalsade med takplåten vilket jag ju inte kan göra eftersom det är profilerad plåt och färdiga vindskivebeslag.

Ni som har lagt pannplåt och klickplåt direkt på underlagsduken utan läkt, hur har ni löst det med vindskivorna.

(Om någon också har lagt det på ett pulpettak får ni jätte gärna beskriva hur ni löste pulpetnocken, vilket är mitt nästa beskymer)
 
Måste väl finnas några som lagt klickplåt och kan dela med sig lite?

Jaja jag börjar lägga mataki haloten steel så länge 😉
 
  • Tak med underlagspapp, rulle, trälekter, skogsbakgrund, delvis täckt, byggarbetsplats, lutande takstrukturen, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det är lämpligt att ha vindskivan 5-10 mm högre än profiltoppen så att gavelbeslaget går att göra med fall in mot taket.
Pulpetnocken anpassas efter taklutning. Beroende på om nocken är i vinkel med taket eller i lod så behöver höjden på nockbeslaget anpassas för att passa mot gavelbeslagen.
Givetvis kan du ha en trekantlist mot vindskivan om du önskar.
 
Smart att ha vindskivan lite högre för ett fall in mot taket. Med 10mm högre än profiltoppen ligger jag då på 30mm över råsponten vilket fortfarande är 20mm kort för en 50mm trekantslist. Jag lutar istället åt att skruva trekantslisten på undersidan av råsponten och sedan skruva vindskivan i den.

Ingen som råkar ha nån bild från när de själva fäste vindskivan på tak med klickplåt?

Nockbeslaget låter inte heller snutet ur näsan. Ändarna på mina takbalkar är kapade i lod men jag får kanske återbesöka det problemet när jag har fått beslagen levererade.
 
Rickard.
Hur du ska göra beror väl mångt och mycket på vilken form gavelbeslaget har, beställer du av plåtslagare kan du såklart göra som du vill men köper du från tillverkaren får du följa montageanvisningarna. Här är ett klipp från plannjas men det skiljer säkert en aning men ingen trekantlist ovanpå är rätt väg.

Monteringsanvisning för takkomponenter med skruvstorlekar och illustrationsbilder; gavelbeslag, ändlock, nockstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lagt plannja trend på mitt garage. Jag satte trekantslisten ovanpå råsponten. Kan eventuellt vara så att jag kapade av den översta biten av listen så att vindskiveplåten anslöt snyggt mot takplåten. Har tyvärr ingen bild på det... Men, om du har vindskiveplåten i handen borde du kunna mäta dig till hur mycket höjd du har att leka med...
 
Jag har inte allt för mycket erfarenhet av klick då jag primärt lägger falsade tak. Men när det gäller att fästa vindskivor så brukar jag skruva en 45'a under råsponten och sen skruva vindskivan i den.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
ullet
Jag missade detaljen om trekantlisten i monteringsanvisningen när jag la klickfastak direkt på råsponten på vårt uterum, så jag satte trekantlist på ovansidan av råsponten. Då jag hade klyvda plåtar i båda ändar bockade jag upp plåten 45 grader så den gick upp en bit på trekantlisten istället.

Problemet jag fick av det var att det var att gavelbeslagen blev för smala, dom skulle behövt vara några cm bredare för att det skulle se riktigt bra ut - men jag tror inte att det kommer bli några bekymmer med tätheten i alla fall.

Hade jag gjort om det idag hade jag fäst något på undersidan som jag kunde skruva vindskivan i istället och på så sätt följt monteringsanvisningen.
 
Super! Tack så mycket för alla svar. Tyvärr är montage anvisningarna från Profilplåt (som jag ska lägga) lite snåla med detaljerna men nu har jag nog fått hjälp att fylla i luckorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.