Hej!

Jag är en idiot.

Jag har varit lite för snabb när jag bytt vindskivor på garaget.
När jag mätte höjden på betongpannorna så mätte jag endast på ena sidan nocken.
När jag sedan skulle sätta på plåten så blev det problem. På ena sidan gick det bra för där hade jag tagit mått 70mm se bild 1.
På andra sidan (för att man vänder på betongpannan) så bygger den istället 80mm.. se bild 2.

Finns det någon smart lösning på detta eller är det bara riva ner översta skivan och köra 80mm på båda sidor?

Tack så länge.
 
  • En närbild på ett tak med röda betongpannor och en linjal som mäter en höjd på cirka 70 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av höjden på en betongplatta på ett tak med ett måttband som visar 70 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en plåt som går ned en bit på utsidan? Jag skulle spika på en läkt i lämplig storlek och måla i samma färg. Sen kommer plåten antagligen täcka skarven.
 
  • Gilla
Frassenyfiken
  • Laddar…
Klyv till o skruva dit biten som fattas, skarven syns inte under vindskiveplåten ändå.
 
  • Gilla
Frassenyfiken
  • Laddar…
Jag har en läkt målad i samma färg som "offerbit" ovanpå vindskivor på både hus och garage. Syns inte under plåten
 
  • Gilla
Frassenyfiken
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är det en plåt som går ned en bit på utsidan? Jag skulle spika på en läkt i lämplig storlek och måla i samma färg. Sen kommer plåten antagligen täcka skarven.
Tack för svar!

Jag har funderat på samma lösning. Plåten bygger ner 35mm utanför vindskivan så det hade ju funkat med 22mm läkt.
Men det jag då är rädd för är att det kommer se dumt ut och bli ”för mycket” vindskiva på utsidan. Vad tror du?
 
  • Närbild av vit husvägg med vertikala träpaneler, en svart ytterlampa och en vit vindskiva vid taket mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör på båda sidorna.
 
J Joak skrev:
Klyv till o skruva dit biten som fattas, skarven syns inte under vindskiveplåten ändå.
Tack för svar!

Som jag skrev till föregående läsare:

Jag har funderat på samma lösning. Plåten bygger ner 35mm utanför vindskivan så det hade ju funkat med 22mm läkt.
Men det jag då är rädd för är att det kommer se dumt ut och bli ”för mycket” vindskiva på utsidan. Vad tror du?
 
  • Vindskiva på träfasads husgavel, med en utstickande plåtkant och en vägglampa under. Blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pennybridge skrev:
Jag har en läkt målad i samma färg som "offerbit" ovanpå vindskivor på både hus och garage. Syns inte under plåten
Tack för svar!

Som jag skrev till föregående läsare:

Jag har funderat på samma lösning. Plåten bygger ner 35mm utanför vindskivan så det hade ju funkat med 22mm läkt.
Men det jag då är rädd för är att det kommer se dumt ut och bli ”för mycket” vindskiva på utsidan. Vad tror du? Det är en 170mm vindskiva
 
  • Vindskiva och fasad på ett hus med en utomhuslampa på väggen och plåttak som bygger ner utanför vindskivan. Klarblå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bart Bart skrev:
Gör på båda sidorna.
Absolut. Det är en 170mm vindskiva + 22mm läkt då. 192-35= 157mm ”white space”.
Tror ni att det kan bli för mycket?
 
Jag brukar sätta vindskivorna så att bägge brädorna syns lika mycket när plåten är monterad, men som det blir hos dig är ganska vanligt oxå.
 
  • Gilla
Frassenyfiken
  • Laddar…
F Frassenyfiken skrev:
Absolut. Det är en 170mm vindskiva + 22mm läkt då. 192-35= 157mm ”white space”.
Tror ni att det kan bli för mycket?
Inga problem alls. Ingen kommer märka det.
 
  • Gilla
Frassenyfiken
  • Laddar…
Du kan inte se båda gavlarna samtidigt ändå…
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Du kan inte se båda gavlarna samtidigt ändå…
Bra poäng!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.