Hej allihopa,

Jag skulle vilja ha hjälp med hur man klipper/viker sån här plåt på bästa sätt i ett ytterhörn. ☺️
 
  • Illustration av en metallplåts profil med måttangivelser, 2000mm lång och 20mm tjock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…


Illustration av metallprofil med måttritning och anteckningar för klippning och vikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

prova på ett papper med samma mått är ett tips
jag utgår att hörnet är 90 grader
 
Tack. Jo absolut, men det är den nedersta falsen på yttersidan som blir problem. Den går ju som inte bara att vika utan vidare. Eller ja, det går ju om man tvingar den, men då blir ju falsen platt mot vindskivehörnet och det är ju inte så jättesnyggt.
 
T thomasbyberg skrev:
Tack. Jo absolut, men det är den nedersta falsen på yttersidan som blir problem. Den går ju som inte bara att vika utan vidare. Eller ja, det går ju om man tvingar den, men då blir ju falsen platt mot vindskivehörnet och det är ju inte så jättesnyggt.
Det enda du kan göra då är att göra 2 bitar och falsa ihop i hörnet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Rickard.
T thomasbyberg skrev:
Tack. Jo absolut, men det är den nedersta falsen på yttersidan som blir problem. Den går ju som inte bara att vika utan vidare. Eller ja, det går ju om man tvingar den, men då blir ju falsen platt mot vindskivehörnet och det är ju inte så jättesnyggt.
Klipp en litet snitt precis i vecket och prova, duger inte det måste man göra hörnet i två bitar.
 
Jo jag har provat att gör i två bitar men blir ändå inte klok på hur jag ska få ihop nedersta falsen snyggt. Blir ju antingen en ”glipa” om man ”gerar” hörnet eller också jätteglipa om man kapar rakt och lägger omlott. Om ni förstår hur jag menar. ☺️
 
  • Gilla
Fella
  • Laddar…
T thomasbyberg skrev:
Jo jag har provat att gör i två bitar men blir ändå inte klok på hur jag ska få ihop nedersta falsen snyggt. Blir ju antingen en ”glipa” om man ”gerar” hörnet eller också jätteglipa om man kapar rakt och lägger omlott. Om ni förstår hur jag menar. ☺️
i princip omöjligt att förklara i text hur man gör
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Ok, tack ändå. Förstår att det är svårt att förklara ☺️ Har försökt hitta nån video på det, men inte lyckats.
 
Rickard.
T thomasbyberg skrev:
Ok, tack ändå. Förstår att det är svårt att förklara ☺️ Har försökt hitta nån video på det, men inte lyckats.
Tänk att du ska ”gera” båda droppnäsorna så dom möts snyggt och prydligt men att du stället för att klippa båda helt så sparar du en liten triangel på den ena som viks och träs in nästa. Det är så bra jag kan förklara men mitt råd är ändå att du inte ska övertänka det här, syns det inte väldigt tydligt nerifrån så behöver det nog inte vara 100% då absolut ingen kommer se och tänka på det.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Tänk att du ska ”gera” båda droppnäsorna så dom möts snyggt och prydligt men att du stället för att klippa båda helt så sparar du en liten triangel på den ena som viks och träs in nästa. Det är så bra jag kan förklara men mitt råd är ändå att du inte ska övertänka det här, syns det inte väldigt tydligt nerifrån så behöver det nog inte vara 100% då absolut ingen kommer se och tänka på det.
Tusen tack för beskrivningen. Ska göra ett försök ☺️
 
Jag brukar mäta hur mycket droppnäsan bygger ut från vindskivan, sen ritar jag på det måttet, gör inklipp pånden ena och pålägg och ett vik på den andra. Sedan renklipper jag droppnäsan med vik och skjuter ihop.
Jag hittade en skorstenstopp där det syns ungefär hur jag gör.
 
Närbild på en felaktigt installerad hörnlist i ett byggprojekt med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken brun målning på ett objekt med skarpa kanter i förgrunden, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasbyberg
  • Laddar…
Såg ju kanon ut, tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.