Hej. Bytte vindskivor och beslag (Lindab VISK tror jag det heter) i somras. Hustaket har 40 grader lutning. Hade hjälp av en kille som är snickare. Vid nock gjorde vi två småsnitt I kanterna i en fullängdsplåt och bockade den över nocken. Typ så här (lånar bild från annan tråd):

Hand i bygghandske håller en Lindab VISK vindskiva och beslag som är böjd för att anpassas vid en nock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag störde mig omgående på att det blev en ganska stor öppning emot nockpanneraden.

Typ såhär:

Tak med svarta betongpannor och uppvikt plåt vid nock markerad med röd cirkel som visar öppningen mot nockpanneraden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det slutade med att vi klippte då ett snitt i kanten på plåten mot pannorna, böjde ner och satte en farmarskruv. Jag känner mig inte helt 100 med lösningen. Tänkte eventuellt försöka testa varianten att två plåtar möter varandra och göra en falsning men är lite osäker på hur man klipper för att det ska bli bra (mått etc.). Typ så här:

Taktillägg med röda takpannor och vita vindskivor där plåten är böjd över nocken, synlig stor öppning vid nockpannoraden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har en skiss / beskrivning? Är det okej med enkelfals eller bör det vara dubbel?
 
Redigerat:
räcker med enkel fals om du har skruvat nära nocken
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Snyggare med nockpannan över plåten.
 
Finns det några fördelar/nackdelar med de olika metoderna enligt nedan (Utöver estetik):

1.Panna på plåt
2.Bockning över med helplåt
3.Skarvning med enkelfals

När det gäller 1 finns det givetvis större risk att pannan ger sig iväg i kraftig vind. 2 har ju den fördelen att den är enkel att utföra jämf. Med 3. Är det lättare att sluta tajt mot pannorna med 3?
 
1ab ger ett mycket tätare resultat om man formar panna efter plåten så den ligger lika platt som dom andra nockpannorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.