Tänkte höra med någon som kan detta med taket.
Hade en takfirna som bytte tak för en månads sedan.

Besiktningsman var och besiktigade taket och fann inga problem.

Lyfte dock denna del på taket med både takläggaren och besiktningsman, och enligt dom skulle det inte
vara problem då beslaget som är lagt är det bredaste som finns.

Tog upp frågan med nysnö och fick till svar att jag skulle hålla utkik om det kommer.

Tycker själv inte jag ska behöva hålla kolla på detta.

Vad säger ni?

VIll bara inte få problem i framtiden.

Tacksam för svar!

MVH

//Malisan 20151123_132154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju inte okej ut enligt mej snön kommer liga emot men det finns inga regler på det direkt och har besiktningsman godkänt det kan det va svårt att få dom att ändra det. Plåtslagare kan knäcka vindskivor efter exakta mått sen är denna typen mycket bättre typ: plåtmått.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte riktigt varför glipan mellan taket och plåten växer upp mot nock? Vindskiveplåten ska ju vara parallell med taket. Kanske är det en synvilla pga fotovinkeln?
 
MathiasS skrev:
Jag förstår inte riktigt varför glipan mellan taket och plåten växer upp mot nock? Vindskiveplåten ska ju vara parallell med taket. Kanske är det en synvilla pga fotovinkeln?
Va är det nåt du inte kan��
Dom har lagt plåten ovanpå nockpannan därav växer avståndet mellan plåt och takpannorna.
 
Det ser ju inte riktigt klokt ut. Jag hade samma geometriska problem i somras, och bestämde mig då för att låta vindskivorna följa underlagstakets vinkel och låta nockpannan ligga ovanpå. Det ser vettigt ut och det blir ingen risk för att snö drevar in i sån omfattning att det blir risk för skador. Men vad som är rätt enligt hus-AMA eller liknande regelverk vet jag inte.
 
Matti_75 skrev:
Va är det nåt du inte kan��
Dom har lagt plåten ovanpå nockpannan därav växer avståndet mellan plåt och takpannorna.
Näe det verkar ju lite märkligt faktiskt. Var tvungen att kolla hur jag gjorde här eftersom jag också lagt plåten ovanpå pannorna. Konstigt nog har jag bara glipa på sista pannraden och den glipan är som mest på några centimeter.....jag måste ha kört något trolleritrix eller använt lindabs VISK 110, eller både och.....och vindskivorna följer förstås undertakets vinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vet inte i mina ögon känns det inte rätt.
 
Så gjorde min plåtslagare oxå, jag och hans kollega gjorde dock om det dagen därpå och jackade ur nockpannan o la den ovanpå.
Jag hade ännu större och längre glipa pga att jag endast har 14 graders taklutning, såg inte klokt ut, trots nya fina måttbeställda plåtar.

Var dock förvånad av vad billiga plåtarna var hos plåtslagaren trots att jag hade olika mått på alla sidor, var ju billigare än byggmax smala standardplåtar på 12 cm (några av mina var drygt 20mm breda)

Normalt hade jag satt dom själv men nu var dom ju ändå här och plåtade 2 skorstenar....å vad kan gå fel med en simpel vindskiveplåt.....
 
Jo standardplåtar är sällan det bästa valet, en enkel skiss och en sväng till din lokala plåtslagare så kommer du att få en perfekt passform till ditt tak!

Man vill ju att plåten ska gå ner en bit ganska tiggt i den första hela ränndalen på takpannan.
 
Redigerat:
Var på hornbach och tittade på vindskiveplåt och drog en slutsats på att det är visk vindskivebeslag 110 jag ska ha inte en rak som han satte. Ser detta som en tabbe, då är frågan vem ska jag gå på, takläggaren eller besiktningsmannen. Detta borde båda sett. Någon som vet ungefär hur många cm en visk 110 sänker.
 
Om min beräkning stämmer så borde fallet vara 8-9 cm
 
Visk 110, ungefär 5cm tror jag, från överkant som ligger på vindskivan till underkant på det som ligger över pannorna.
 
Detta hade varit perfekt att täcka detta hål. Jag kontaktar besiktningsman och hör med honom vad jag kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.