Hej
Jag vill lägga golv på min vind. Takstolsbjälkarna är cc 1200 mm.
Det finns landgång redan idag, och den är placerad ovanpå 70*45-reglar som ligger tvärs takstolsbjälkarna. Men då utrymmet är begränsat vill jag maximera såväl golvyta som takhöjd genom att slippa dessa 70 mm underbyggnad.
Vinden är "varm", d v s isoleringen sitter i yttertaket. Access till vinden genom en taklucka med innermått ca 0,5*1,1 m. Lite svikt i vindsgolvet är inget problem, men det får ju inte brista.
Hur gör jag bäst?

1. Kan man använda vanliga golvspånskivor och skruva fast reglar undertill så att de hamnar mellan takstolarna?
2. Eller behöver man göra ett ordentligare tvärsgående bjälklag med balkskor fästade i takstolarna?

/ Per
 
21mm Konstruktionsplywood borde ju fungera bra. Den brister inte i första taget.
 
Tack för inspiration!
Det håller säkert, men jag får inte upp fullstora skivor genom vindsluckan. Får nog dela dem i 800*1200-bitar i så fall vilket innebär skarv över varje takstolsbjälke.
Hur fäster jag skivorna i bjälkarna på ett bra sätt? Det är ju inte så många millimeter att spela på.
/ Per
 
Magnus E K
Jag byggde mitt vindsgolv av 20-21 mm råspont. Har dock bara cc ca 90 så det blir nog tyvärr för svajigt med 120 (har drygt 100 på ett ställe vid murstocken och bara det känns skillnad). Om du får tag i tjockare råspont, typ 28 mm, så skulle det fungera och blir enligt mig mycket snyggare än med skivor. Lättare att få upp genom luckan också.
 
Det där verkar intressant! 5 paket av den längsta varianten täcker precis lagom det jag vill utan att behöva såga. Fram till vindsluckan får de tas in genom fönstret på övervåningen, men sedan måste jag klura på ifall de kommer upp genom luckan utan att slå i insidan på yttertaket.
Tyvärr bor jag inte i södra Halland :(.
 
Många äldre vindar är utförda med råspont rakt på takstolar CC 1200mm. Jag har även kompletterat råspont 21x120 för att täcka hela vinden och det är inga problem. Köp råspont som även är ändspontad och kör på mitt har hållit sen -62.
 
  • Gilla
DontBeFooledByAQuotation och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.