Hej! Jag vill tilläggsisolera vindsbjälklagret i vårt 40-talshus. Det är en låg (kröka rygg) kallvind med i dag cirka 15 cm kutterspån. Det finns ingen luftspalt vid takfoten, bara en mindre ventil i var gavelända. Tanken är att lägga på minst en decimeter med glas- eller stenullsisolering (på rulle). Är det klokt? Funkar det att lägga direkt på kutterspånet? Hur undviker jag fuktproblem?
Tacksam för svar :-?
 
Fukt problem undviker du genom att se till att du har god ventelation innomhus. framför allt i dom områderna där det är mycket fukt.. dvs kök/badrum/tvättstuga.

Ett sånt nytt hus som du har ;) har normalt ingen plast/fuktspärr. vilket man bör ha om man ska använda miniralull.

Alternativet till miniralull är Cellulosa fiber vilket fungerar bra utan plast/fuktspärr.

Men ja.. enligt tillverkarna av miniral ull så ska det inte vara några problem att lägga miniralull direkt ovanpå spånet.

lämplig tjocklek att lägga på är.... 300-400mm för dig.

Jag skulle inte ha lagt matta utan använt lösull.
+går snabbare
+inga skarvar
+inget skära
+kommer in överallt

- man bör vara 2 pers.
- det dammar
 
Tack för svaret!  :) Men måste jag inte bättra på ventilationen på vinden när jag tilläggsisolerat?
Ull är säkert bra – men det verkar mycket omständligare än att rulla ut mattor. Och hur blir man av med det om man någon gång skulle vilja det?
En fråga till: Kan jag lägga/spruta isolering ända ut till taket, det finns ju ingen spalt vid takfoten?
:-/
 
nja..

Du bör ha en luft spalt där i mellan.. går bra att sätta en skiva mellan takstolarna.

Om du skulle vilja bli av med ullen så går det bra att suga ut den. med samma maskin som sprutar ut den. :)

Omständigt o omständigt.. du sprutar ut det med en maskin..

Mattor måste du rulla ut i minst 2 lager omlott för att undvika skarvar som läcker ut värme = dåligt U-värde.
Blir ju en del skärande också.. lite pusslande. låter inte det mera omständigt? ;)

Pris skillnaden kanske talar för något? jag har ingenaning.. maskin hyran brukar väll gå på nån 1000:- lapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.