Jag har ett hus med timmer stomme från 1910 med panel på utsidan.
Mitt problem är att jag inte har någon vinds lucka.
Så jag undrar vad som är att föredra göra en lucka inne genom taket eller öppna upp ute på gaveln.
 
I
Det måste vara lättare och bättre att ta upp en uppgång till vinden genom innertaket än att ta upp hål i gaveln. Då slipper du problem med bärighet och vatteninträngning.
 
Tack för den var mest inne på den iden men kände mig osäker.

Påtal om bärighet så håller jag på med ett uthus på ca 13 kvm även det med timmerstomme och 1,5 plan.

Jag undrar om det går bra att öppna upp halva golvet till andra våningen och göra ett sovloft där.

Golvet har 5tums stockar som reglar hör det i hop med bärigheten?
 
I
galanten skrev:
----
Påtal om bärighet så håller jag på med ett uthus på ca 13 kvm även det med timmerstomme och 1,5 plan.

Jag undrar om det går bra att öppna upp halva golvet till andra våningen och göra ett sovloft där.

Golvet har 5tums stockar som reglar hör det i hop med bärigheten?

Det beror på hur det är upplagt/sammanfogat med ytterväggarna. Kan du skicka med en bild eller skiss, så är det lite mer information för att kunna avgöra det. Och hur taket ser ut. Är det längsgående timmerstockar från gavle till gavel?
 
Jag sitter på jobbet nu så kan inte ge exakta svar.
Timmerstockarn i tak/golvet går från gavel till gavel och är 5 stycken.
Och jag vill fimpa 2 st.
Har inte undersökt hur dom är fästa i väggen men antar att dom är utjackade (fastknutna) med ytterväggarna.
Hur vinds taket ser ut vet jag ej men antar att det är lika.

Det vore bra om det inte gick. Mindre jobb att bara göra iordning undre våningen he.he
Det är grabben som vill flytta ut dit

Men det skulle bli rätt fräckt med ett loft och det är bara 1.90 cm i takhöjd nu på undre våningen
 
I
Om du vill fimpa de två som ligger mitt i av totalt fem får du obalans i konstruktionen. En går bra och det är bättre än ingen alls. Men vikten från den bit som blir kvar måste lastas över på de närliggande med en avväxling. Och där krävs lite räknande för att se om det är tillrådligt. Ge mig längd x bredd invändigt och var du ska kapa stocken.

Eventuellt skulle du kunna kapa både två och tre, men det innebär ännu mer lastöverföring till de som finns bredvid. Därför kanske nödvändigt med en stödpelare till golv från den mittersta. Är det plats/lämpligt med en sådan?
 
Måttet är ca 4x3 m och stockarna är ca 3m.

Den första stocken börjar ca 30 cm från yttervägg sen är det ungefär cc 80 mellan stockarn den tredje är mitt i rummet.

Jag vill ta bort dom 2 första helt och spara dom 3 andra öppna upp halva rummet.
 
I
Aha! Du vill öppna upp till hälften på bredden av ett rum som är 3 m långt och 4 m brett? Det var en annan 5:a. Jag trodde du ville öppna upp på längden och ta bart halva stocken på det hållet.

Att ta bort de två stockarna på bredden innebär ju att all last som vilat på dem oxå åker bort och då behövs ingen avväxling och inget räknande. Möjligen skulle de kunna ta kraft i längdriktningen från gavel till gavel, men det bedömer jag att de tre resterande klarar utan problem. Är hörnen dessutom knutade samman, så kan timret inte komma någonstans även om det blåser parallellt nocken.
 
Tack för alla svar Byggarn.

Där rök årets golf säsong.
 
I
galanten skrev:
Där rök årets golf säsong.

Ingen förlust. Då slipper du bli förbannad över bortslagen boll och spar dina nerver :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.