Har en bod utan värme med en pump till en pool inuti. Jag tänkte köpa några skivor Rockwool Batts och isolera två väggar för ljudets skull. Behöver jag ha vindpapp eller fungerar det lika bra utan? Jag tänker på om det blir kondens mellan isoleringen och panelen då pumpen och slangarna bidrar med lite värme i boden som stoppas av isoleringen.
 
Borde du inte ha en fukt/ångspärr (byggplast) på insidan, mellan pumpen och isoleringen?

Vindpapp har man väl mest för att öka effektivitet på värmeisolering, dvs. för att hindra att kall uteluft blåser rätt in i isoleringen.
 
Boden är en vanlig regelstomme med panel på utsidan. Pumpen med tillhörande slangar avger ju lite värme så det kanske blir nån grad varmare inne. Utrymmet har 4 väggar varav jag tänkte isolera 2 väggar för ljudets skull. Jag funderar på om det kan bli kondensutfällning mellan panel och isolering eller om det räcker att det blir en liten luftspalt mellan. Eller om det är strunt samma. Pumpen är bara igång mellan maj-sep. Det är inte tal om nån förhöjd fuktighet eller nått sånt, enbart att pumpen kanske värmer utrymmet aningen då den är på 500watt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.