Hej
har ett lite "speciellt" problem. Har ett hus med sutteräng där fukten stiger en 10-15 cm i väggen. Den är reglad invändigt med träreglar. Isoleringen ska flyttas ut på utsidan i samband med att hela huset tilläggsisoleras. Men då vi har haft problem med lukt har vi beslutat oss för att köpa oss lite tid och vi har därför kapat de nedersta 20 cm av väggen, tagit bort syllen (alltså den liggande träregeln)och stöttat upp de stående reglarna med tegelsten och syllpapp. Ser lite lustigt ut men vi har bara entre och hobbyrum där :)

Dock drar det lite kallt om fötterna genom hålstensbetongen och min tanke var att lägga frigolit i väggen och häfta vindpapp på insidan. Väggen skulle alltså se ut som följer de nedersta 20 cm från utsida och in:
puts
betonghålsten
frigolit
vindpapp.

Frågan: Kan man montera upp ett element utanpå vindskyddspappen eller är detta en brandfara? Isåfall får ni gärna hjälpa till med alternativ lösning? Det är alltså ingen permanent lösning utan ska sitta tills nästa sommar.

Frågan:
 
Direktel?
Hur ska du fästa elementet?

Mineralull brinner tex inte
Vindpapp innanför betonghålstenen
 
Japp, direktverkande med elelement under fönstret i sutterängväggen. Elementet är fäst på det av väggen som är kvar, har ju endast kapat nedersta 15 cm. Så elementet hänger ner ca 5 cm på det som nu är "öppet". Innan satt det isolering, vindpapp, spånskiva. så tanken var samma fast utan spånskivan och frigolit istället för isolering.

Man måste köpa så mycket mineralull, därför var tanken frigolit. Handlar om en sträcka på 3 m x 15 cm.
 
Tipset är att du lägger handen på samma plats på ett element som redan hänger uppe och känner hur varmt det blir.

Har du inte väldigt konstiga elelement så lär de knappast nå mer än 55-60 grader yttemp och det lär inte tända nått
 
Tack för svar.
Jag tänkte nog lite fel också, blandade ihop det lite och tänkte att vindpapp var mer som syllpappen (som vi arbetat en del med) och det fanns risk att det skulle mjukna och avge ångor (lukt) vid högre temperaturer. Jag får testa med vinpapp helt enkelt, de säger det ska komma kallare väder in imorgon så får rappa på lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.