Jag har en stuga utan tillgång till 230v.
Använder solpaneler som täcker behov bra under vår sommar och höst (både liggandes och ståendes).
Det finns en kortare mast som den stående panelen är monterad, jag funderar på att sätta ett mindre vindkraftverk som ska börja producera ström redan från 1.5m/s.
Stugan ligger i sluttningen på ett berg där det finns relativt gott med tallar runt om.
Min fråga: är det någon annan här som gjort liknande och som har erfarenheter om vindkraftverket kommer att ge någon ström över huvud taget?
Målet är att få underhållsladdning till batteribanken så den inte fryser under november/februari.
 
  • Trästuga, grönt gräs, tallar, molnig himmel, veranda, lugn atmosfär, skuggor, fönsterluckor, rökkanal på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöig terräng, traditionella trästaket, träd, stuga i fjällmiljö, vinter eller vår, soligt väder, klara himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på kapaciteten på batteribanken i Ah och modell av vindsnurra och medelvind över tid. De kinesiska brukar ange sin typeffekt vid ca 10m/s (400w? ) och startvind ca 2m/s dessvärre så avtar kraften till generator ned kvadraten på vindhastighet. Tror de finns vindkartor över vårt land för statistik finns att hämta.
 
Den vindgeneratorn jag har ska kunna starta redan vid 1,5m/s.
Men min fundering var mest om vinden kommer att fungera strax ovanför taket eller blir det för mycket turbulens runt huset och bland träden?
Någon som har testat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.