H
Hej

har sett vissa villor som har eget vindkraftverk. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om detta?
 
Detta är en leverantör av vindkraftverk där du kan se priser och hur det fungerar. Denna leverantör använde vi när vi monterade sveriges första stadsbaserade vindkraftverk på ett skoltak i Gävle.
http://windon.se/se/

(Osäker på reglerna om det är tillåtet att posta en länk till ett företag eller om det går under kolumnen "reklam", men då får "hempularen" ta bort inlägget i såfall. :)
Jag tycker att det är en lärorik hemsida i alla fall)

//Patrik
 
H
Kollade priserna och de är inte blygsamma. Kostar väl en 200000:- monterat och klart. Lönar sig inte eller?
 
Vindkraftens lönsamhet ligger helt i politikernas händer, utan statliga bidrag och subventioner är det mycket olönsamt.
 
Så länge du inte själv har ekonomiska intressen i firman direkt eller indirekt (dvs inga släktingar heller) så är det OK att posta länkar.
 
Sedan finns det ju två sätt att ansluta verket mot elnätet. Antingen så säljer du först all produktion och köper sedan tillbaka det som fastigheten förbrukar. På detta vis kan du eventuellt tillgodoräkna dig elcertifikat för produktionen. Eller så ansluter man verket och fastigheten som en punkt och får ersättning för överskottet när fastigheten går plus. I detta fallet förlorar man eventuella elcertifikat på totala produktionsvolymen.

Såg på företagets hemsida att ett 5kW verk har en beräknad årsproduktion på 15000 kWh och en beräknad livslängd på 20 år. Oklart är dock underhållskostnader m.m. Men säg att du tror på ett elpris på 1 kr/kWh och kvittar 15000 kWh per år från din årsförbrukning då räknar du ju hem 15000 kr per år och bör gå plus om en sisådär 15-20 år. (Utan att tillgodose eventuella elcertifikat)

Har sett kalkyler på lite större snurror (upp till 2MW) där hela anläggningen är avskriven på 5-7 år och sedan är det pengar rätt ner i fickan. Men detta är ju helt beroende på lokala vindförhållanden m.m.
 
Produktionssiffrorma tror jag att man skall ta med en stor nypa salt. De är framräknade för en viss medelvind under året. Och det finns troligen fler förutsättningar om statistisk sprdining i vindhastighet osv.

Tänk på att energiinnehållet i vinden beror på vindhastighet i kubik, så har du bara halva hastigheten så minskar produktionen med en faktor 8. Troligen ännu mera efterssom du då också troligen har längre perioder med hastighet under min. gränsen där inget produceras.

Det fanns en längre tråd om ett annat fabrikat för hemmabruk som inte fungerade alls för något år sedan. Det företaget gav ut kartor med medelvindhastigheter som visade att stora delar av Sverige hade hastigheter som de använde som referenshastighet. Problemet vara bara att kartorna angav hastighet på ganska hög höjd (100m om jag minns rätt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.