nån som såg inslaget på tv4 med johan nåt från egen el?
han fick ut el genom en vindsnurra som satt på skorsten...kopplade genom en växelriktare
och ner till proppskåpet var det väl..

jag har en sån rund vindsnurra...nån som vet mer om det kan vara värt och
få ut el från en sån?

vad kostar en växelriktare?
 
Redigerat:
Mikael_L
Japp. Han pratade väl nåt om 300W, och det är ju fullständigt ljug.

Jag skulle gissa att det kan gå att få ut ett par tiotal watt ur en sådan, när det blåser riktigt bra.
Jag anser inte en snurra av den ringa storleken och av en princip med så dålig verkningsgrad är värd att sätta generator på.

http://24volt.eu/vind_energi.php
Kolla även de olika vindkraftsverkstyperna och vilka verkningsgrader dom har.
 
Det är storleken på snurran som avgör den levererade effekten. Stor snurra kan driva en 300 wattare!

Det biligaste ida är en generator till en cykel. 1 W lampa och bums har han lyset i Jaktstugan utann att behöva betala för det. Att göra nåt större kostar mer. Själv tänkte jag på en bilgeneratör. Den kan leverera flera hundra watt och nästan 14 V. Det blir ganska billigt att på och kunna magasinera 12Volt. Sen kan man köpa en omvandkare 12v till 220v. Men begränsningen blir antalet bilbatterier.
 
Mikael_L skrev:
Japp. Han pratade väl nåt om 300W, och det är ju fullständigt ljug.

Jag skulle gissa att det kan gå att få ut ett par tiotal watt ur en sådan, när det blåser riktigt bra.
Jag anser inte en snurra av den ringa storleken och av en princip med så dålig verkningsgrad är värd att sätta generator på.

[länk]
Kolla även de olika vindkraftsverkstyperna och vilka verkningsgrader dom har.
ja han verkar vara en stor optimist..med allt...
tror han sa att man kunde driva ett kylskåp med en sån snurra..hmm
 
Man ska inte vara så pessimistisk då det går att sätta på en 300W generator på den men sen att en generator kan leverera det är en sak jämfört med vad den ger när det blåser. Det är bara det att det nog måste ligga närmare 20m/s för den effekten och då ljuger han ju inte att den klarar att ge det sen att det sammanlagt bara är några timmar om året den kan det är ju en sannan sak.

Så när man kollar på vindkraftverk så bör man ju tänka på att bara för ett kan ge 100W eller 2kW så bör man ju kolla när den gör det och jämföra med hur mycke vind eller snittet på energi man har på den aktuella platsen och höjden då energin i vinden blir en funktion på vindhastigheten i kubik så en stigning i vind från 3m/s till 10m/s blir nästan 40ggr så mycke energi att ta reda på och då enklare verk inte ställer sig så de blir optimerade så blir det ännu större skillnad.

Men har man inte el dragen och behöver det i bland som en jaktstuga eller fritidshus utan el så kan man ha en batteri bank och en vindsnurra som är anpassad för behovet.
 
miry skrev:
Man ska inte vara så pessimistisk då det går att sätta på en 300W generator på den men sen att en generator kan leverera det är en sak jämfört med vad den ger när det blåser. Det är bara det att det nog måste ligga närmare 20m/s för den effekten och då ljuger han ju inte att den klarar att ge det sen att det sammanlagt bara är några timmar om året den kan det är ju en sannan sak.

Så när man kollar på vindkraftverk så bör man ju tänka på att bara för ett kan ge 100W eller 2kW så bör man ju kolla när den gör det och jämföra med hur mycke vind eller snittet på energi man har på den aktuella platsen och höjden då energin i vinden blir en funktion på vindhastigheten i kubik så en stigning i vind från 3m/s till 10m/s blir nästan 40ggr så mycke energi att ta reda på och då enklare verk inte ställer sig så de blir optimerade så blir det ännu större skillnad.

Men har man inte el dragen och behöver det i bland som en jaktstuga eller fritidshus utan el så kan man ha en batteri bank och en vindsnurra som är anpassad för behovet.
I en jaktstuga tror jag mer på solenergi och solceller. 2-5kWh i bilbatterier , och en 12 volts driven utrustning. Tyst och bekvämt. I nödfall en bensingenerator på 850watt för en tusing.
 
kamilenski skrev:
I en jaktstuga tror jag mer på solenergi och solceller. 2-5kWh i bilbatterier , och en 12 volts driven utrustning. Tyst och bekvämt. I nödfall en bensingenerator på 850watt för en tusing.
Vi har byggt precis så i jaktkojan .
En solcell uppe i en tall , ett 110 Ah batteri och några läslampor
ovanför sängarna+ ett 12v lysrör över matbordet .

Har fungerat klanderfritt sedan -85 förutom något batteribyte .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.