Jag är osäker på om detta är rätt forum, men chansar:

Vi bor på landet, med egen brunn och avlopp. Nästa år kommer vi byta taket, och sätta solpanel, men jag funderar lite på vattenbrunnen. Vi är definitivt inga preppers, men jag gillar att vara förberedd. Om strömmen går, så går den oftast när det blåser och på nattetid. Då har man ingen nytta av solpaneler, utan jag funderar på vindkraft till vattenpumpen. Övertänker jag detta nu, eller är det möjligtvis någon som gjort något liknande?
 
Är det inte enklare med ett batteri och off-grid möjlighet till solcellerna? Då kan man ju få lite betalt för nätbalansering mellan strömavbrotten.
 
surris
Är det inte bättre med batteri då? Små vindturbiner är inte lönsamt, mest en grej om man vill bli helt självförsörjande. Och om det inte blåser hur gör du då?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Om det blir elavbrott pga, att det blåser, så blåser det oftast för mycket för att hålla igång vindsnurran, de har ofta ett relativt snävt arbetsområde vad gäller vindhastighet.

Fanns för några år sedan bilder på ett sådant mindre vindkraftverk, där bromsen inte hade fungerat. När det blåste för mycket, och snurran inte bromsades mekaniskt, så ökade produktionen i generatorn så mycket att järnkärnan i generatorn mättades av magnetfältet. Då slutar generatorn att producera el, och därmed blir det ingen belastning på snurran, som skenar. Och varvar upp till tusentals varv i minuten. Då slets rotorbladen av och slog in genom husets tak. Helt livsfarligt. Det var en vindsnurra som kanske var 1,5 m i diameter.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.