Hej! Jag har en skorsten i en tillbyggnad med två vindflöjel (-ar). Det finns ingen kamin men skorstenen används för ventilation idag. Jag tror det går i vart fall två rör. Det finns ett frånluftsdon på nedervåningen och ett på ovanvåningen. Nu till mitt problemet. Det blir ett jäkla oväsen när det blåser ute och de två vinflöjelrna slår även ihop då och då, vilket skapar ett ännu högre oväsen. Se bild och video för att höra ljudet. Ljudet i videon är från när de rör sig på talet, men däremot lyckades inte jag inte få med när er slår ihop.

Vad kan jag göra för att få bort detta oljud?

Precis flyttat in i huset så kan inte så mycket om det och är även förstagångsägare med lite förkunskap, kan tilläggas 😊
 
  • Kamin på tak med svart plåt, mot molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
viprovar och 1 till
  • Laddar…
Ett förslag är att montera bort orsaken till oljudet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett förslag är att montera bort orsaken till oljud.
Okej, behöver jag montera något annat då få samma funktion som med vindflöjel? Som jag förstått bidrar vindflöjel till att skapa drag i skorstenen och förhindra vindnedslag?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett förslag är att montera bort orsaken till oljudet.
*
Ja, ersätt vindflöjlarna med en demonterbar takhuv så kanalerna kan rensas.
*
 
En sån där vindflöjel/ballerina kan leva om en del när det blåser som du har märkt. Första åtgärden är att fetta upp stången som flöjeln sitter på. Då går det att få bort en del av slamrandet. Att de slår i varandra är svårare att fixa till.

Alternativet är att du byter ut flöjlarna mot Turbovent.
Roterande ventilationshatt i rostfritt stål för takmontering, industridesign, rund anslutning nedtill.
De är tystare och lär inte slå i varandra. Samtidigt får du en liknande funktion vad gäller dragförbättring. Utseendemässigt kan man alltid diskutera hur snygga de är gentemot ballerinorna men jag avstår att kommentera.
Exempel https://soliduct.se/skorsten/huv-dragforbattrare.htm
 
Att de slår i varandra fixar man väl rätt lätt med valfritt verktyg för att kapa ner lite på den delen som slår i? Kommer fortfarande ha stor yta för själva funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.