O
Hej!

Jag har en vindflöjel modell "ballerina" som börjat gnissla något otroligt när den vänder sig i vinden och det har börjat irritera mig något otroligt då ljudet fortplantar sig duktigt ner i kaminen och vardagsrummet. Det är bara en fråga om tid innan det hörs tillräckligt utanför för att börja störa grannar när de vill ta sitt kaffe i solen.

Har själv inte kollat konstruktionen ordentligt (kommer inte upp på taket idag) men ser från marken att den verkar sitta på en "pinne", se exempelbild bifogad i tråden.

Är det så lätt som att det är flöjeln mot pinnen som gnisslar? Räcker det att skruva av flöjeln, plocka loss den från "pinnen", smörja pinnen och sätta ihop allt igen? Eller måste man byta hela vindflöjeln?

Vad är det för smörjmedel man bör använda i så fall? Vi trivseleldar endast på hösten någon gång (väldigt sällan) och använder inte kaminen som huvuduppvärmningskälla. Tänker att kopparpasta tål hög värme men är det rätt smörjmedel för ändamålet?

Tacksam för råd!
 
  • Svart vindflöjel modell "ballerina" på en pinne, designad att rotera med vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Metallspån smörjer inte. Det kan hindra stillasittande grejer från att rosta fast, men det är ett långt steg från det till att smörja saker som ska röra sig.

Jag är inte bekant med såna grejer, men jag hade sannolikt valt ett simpelt högtemperaturfett. Bör smörja mer än tillräckligt bra och inte smälta av temperaturerna som kan uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.