Hej! Liten spontan fråga bara säkert inge viktigt bara nyfiken! Jag var uppe på vinden idag och skulle leta lite saker och när jag skulle ut ifrån vinden såg jag att det var missfärgat trä och en sprucken planka i taket. Tittade in lite mer för och se om de var något mer och såg en mörk svart & vit fläck på en till bräda. Huset är ganska gammalt, slutet på 40talet om jag minns rätt. Jag är väldigt okunning när de gäller sånt här derför undrar jag om det är värt att seja till hyresvärden eller om detta inte är något speciellt viktigt? 130860216_171479821378121_5659627546258480722_n.png
130825752_744199483194899_532888159762072175_n.png130809942_176725610845456_9054476184451512023_n.png
 

Bästa svaret

Åsa Lund
Usch!
Ja, det där måste fixas. Jag gissar att plåten runt skorstenen behöver fixas. Så var fallet på mitt torp för några år sedan. Ta gärna bild från utsidan också.
 
  • Gilla
steffegubben
  • Laddar…
Åsa Lund
Hoppas hyresvärden blir glad över att du slår larm. Du förtjänar guldstjärna!
 
  • Gilla
steffegubben
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Usch!
Ja, det där måste fixas. Jag gissar att plåten runt skorstenen behöver fixas. Så var fallet på mitt torp för några år sedan. Ta gärna bild från utsidan också.
Hej ok ska höra med hyresvärden imorgon! Blir väldigt svårt då de mörkt ute just nu och det är en 3 våningar hög lägenhet. Dock kan jag ta en screenshot från google maps, det är från 2019 och inget ändrat sedan dess från vad jag vet.
Skärmdump från Google Maps som visar toppen av en trevåningsbyggnad med röda tegeltak och flera skorstenar, markerat med frågetecken.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hoppas hyresvärden blir glad över att du slår larm. Du förtjänar guldstjärna!
Jo vi får hoppas, tack för svaret! :)
 
Redigerat:
Kan det kanske vara en gammal skada? Taket på bilden ser rätt nytt ut så kanske inget pågående läckage.
 
  • Gilla
steffegubben
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Kan det kanske vara en gammal skada? Taket på bilden ser rätt nytt ut så kanske inget pågående läckage.
Jo de sannt de ser fräscht ut, kan va möjligt att de är en gammal skada nu när jag tänker på det. Får hoppas att det är så! Minns inte att de bytts tak och bodde här 2001, är ganska säker på att de samma tak men kanske byttes omkring 2000 vet inte. Kommer nog ta de säkra före de osäkra och fråga hyresvärden endå för att se!
 
Redigerat:
S steffegubben skrev:
Hej! Liten spontan fråga bara säkert inge viktigt bara nyfiken! Jag var uppe på vinden idag och skulle leta lite saker och när jag skulle ut ifrån vinden såg jag att det var missfärgat trä och en sprucken planka i taket. Tittade in lite mer för och se om de var något mer och såg en mörk svart & vit fläck på en till bräda. Huset är ganska gammalt, slutet på 40talet om jag minns rätt. Jag är väldigt okunning när de gäller sånt här derför undrar jag om det är värt att seja till hyresvärden eller om detta inte är något speciellt viktigt? [bild]
[bild][bild]
V Villa1949 skrev:
Kan det kanske vara en gammal skada? Taket på bilden ser rätt nytt ut så kanske inget pågående läckage.
Här är en satelit bild från 2018 Satellitbild på ett stort tak med flera ventilationsluckor och skuggor, tagen 2018.
 
Uppdatering.
Hyresvärden är upplyst och dem ska snart åtgärda problemet!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.