Hej!

Funderar på att installera en luft-luftvärmepump, men är lite osäker på två saker.

Dels ljudnivån, både på innedel och utedel. Jag gillar inte att bygga in ljud i huset, men jag börjar komma över detta då de flesta jag har hört med säger att ljudet inne är som en viskning och iatt det knappt märks. Utedelen däremot får man väl leva med att den bullrar lite, det går väl att sätta den i en isolerad låda som är öppen framtill, så kanske det minskar något.

Det andra jag är osäker på är huruvida det blir ett vinddrag inne framför innedelen? Vi skulle sätta vår vid entrén, vilket är en ganska öppen yta i vårt hem och köksbordet skulle hamna rakt framför innedelen ca 6-8 meter därifrån. Kan det vara så att man känner ett lätt vinddrag på det avståndet från innedelen? Ofta har de väl en kastlängd på ca 10-12 meter och skall den sprida luften effektivt så borde det ju vara lite fart på luften. Någon som har erfarenhet av detta?

/Mattias
 
Det är inte bra att isolera runt utedelen. Den tar in luft på baksidan (och de flesta även på ena gaveln) och det kommer ut kondensvatten i botten, så det måste vara öppet en bit bakom och åt sidorna för att få bra luftflöde och under för att det inte ska bli problem med is på vintern. Däremot går det bra att ställa utedelen på ett markstativ för att inte vibrationer ska överföras till husväggen. Ett skärmtak är också bra för att slippa få in så mycket snö i den. På innedelen är fläkthastigheten ställbar, så den kan vara väldigt tyst och försiktig när man vill ha det riktigt lugnt, men vill man ha ut mycket värmeeffekt till bra verkningsgrad ska man låta fläkten blåsa ordentligt. Det går även att rikta luftflödet både i höjd- och sidled.
 
C
När man kör fläkten i värmeläget ska man blåsa ner luften efter golvet, så möjligen att du skulle kunna känna en varm fläkt om fötterna, och det är nog allt annat än obehagligt skulle jag tro, speciellt om man som jag är lite frusen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.