Hej,

Hus från 1930 totalrenoverat på 70-talet. VA och diverse köksateraljer verkar dock nyindraget från 2000-talet i samband med att kommunalt vatten sattes in. Jag har för ett tag konstaterat att det är väldigt kallt vid diskbänken. Av en händelse upptäcker jag att skåpet under diskbänken, där VA går upp, är snudd på kallare än kylskåpet och mycket riktigt pågår ett riktigt drag från där rören kommer upp.

En pålagd masonitskiva visade sig sitta löst. Under den är bara ren golvisolering pålagd. Får jag gissa villt är det öppet till marken under isoleringen. Hur vindtätar jag detta? Är det nödvändigt att riva ut bänkarna och kolla hur långt ut från väggen "problemet" går?

Tacksam för råd.
 
Det är inte bra om det är öppet ner till mark. Det kan komma in markradon den vägen.

Du har inte en källare under?
Eller är det torpargrund?
 
Hej PE. Det är torpargrund, dvs huset står på plintar. Att det är mark om man tar bort isoleringen är bara en gissning (fel årstid att kolla ;)).

Dels också för att man inte någon gång slagit igen plank/skivor på undersidan av golvet (dvs det är öppen isolering mot marken).. Jag vet i sig inte vad det innebär för isoleringen (Förutom golvdrag) och vilket arbete det är att fixa? Det borde ju inte ha varit lättare vid husets uppförande, än efteråt?
 
Där borde finnas en nergång nånstans. Ner där och kolla och om där är öppet så sätt dit asfaboard.
Vid nästa köksrenovering kan ni ju fixa till det där.

/Kent
 
Nedgång? hmm det skulle faktiskt förvåna mig. Borde det finnas, så jag har tittat dåligt? Men asfaboarden är alltså skivor man då skruvar på underifrån, inga fler konstigheter med det?

Ang markradon är det kollat med miljökontoret. Marken här i trakten har långt mycket lägre än gränsvärderna. Kommer dock inte ihåg siffran.
 
Okej.. Men hur drog de in vatten & avlopp i huset om de inte var inne i krypgrunden? :)
Borde finnas en ingång. Borde finnas på utsidan. Eller insidan (men det är väl modernare kåkar som har det så?)

Miljökontoret är bra, men de kan inte säga om du får in markradon eller inte. I mitt område så har jag markradon min granne ca 20 meter brevid har det inte. Enligt miljökontoret så har vi normala förhållanden här.

Men men. Har du krypgrund så borde du inte ha det problemet iallafall :) är ju mycket vanligare om man har källare eller suturäng kåk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.