Vi funderar på att köpa ett nyproducerat 1,5 plans lössvirkeshus som byggts av en mindre byggfirma och där det saknas lucka till vinden både innifrån och utifrån. Enda sättet att komma åt vinden är att bryta upp taket. Enligt mäklaren är vinden fylld med isolering men jag väntar på den exakta orsaken till att lucka saknas.

Tänkte höra om detta är en vanlig konstruktion? Känns lite tveksamt till att inte kunna besiktiga innan köp eller att vid senare tillfälle ex. enkelt kunna kontrollera vinden om man märker fukt i innertak ex. Har ju ingen aning chans att kolla om isolering gjorts korrekt eller om takkonstruktion ser ok ut.
 
1,5plan skriver du. Är det kattvindarna du menar, eller är det sista delen upp i nock?
Det är ju inget jätteprojekt att ta upp ett hål för en lucka inifrån...
 
Hej Swappe,

Det är sista delen upp till nock jag tänker på. Kattvind antar jag är utrymmet vid sidan av väggarna på övervåning? Undrar mest om det är vanligt att det inte finns någon lucka?

Man kan ju inte själv ta upp ett hål innan man köper och hittar man nåt fel efter köp är det ju ett processande för att få det årgärdat. Jag vet ju egentligen ingenting om hur det ser ut "där uppe" förutom att det är "fullt med isolering" enligt byggaren. Har frågat efter ev. bilddokumentation men ännu inte fått svar.
 
Om konstruktionen är vanlig vet jag inte, men den är helt klart felaktig. Det måste finnas möjlighet att inspektera vinden. Någon måste göra en eller flera luckor. Antingen gör nuvarande ägare det nu innan försäljningen, eller så gör ni det efteråt, och reducerar priset med den kostnaden.
Ni bör också villkora köpet, så att ni garderar er för eventuella fel som hittas efter ni kommit åt att inspektera vinden.
 
Hur stor vind är det vi pratar om här? Yta och uppskattad höjd till nock tex? Om det är nyproduktion med tex 40-50cm lösull
i tak är det väl inte helt otänkbart att de fyllde upp mot nock om det var en för liten yta för att kunna använda till något annat. Är det flera kubik är det väl en annan sak
 
Jag har svårt att avgöra höjd till nock, har inte sett några ritningar ännu, men upskattar den till 50-100 cm. Postar en bild på huset.

Inser ju att det inte blir mycket utrymme att krypa runt på om det nu skulle gå att ta sig in men det känns lite osäkert att inte kunna besiktiga, kolla att tillräcklig ventilation finns eller enkelt kunna kontrollera taket innifrån om man skulle upptäcka en fuktskada på övervåning.
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen ventil vad jag kan se. Har de fyllt utrymmet med isolering finns det ingen anledning att ha inspektionslucka.
 
injonil skrev:
Det finns ingen ventil vad jag kan se. Har de fyllt utrymmet med isolering finns det ingen anledning att ha inspektionslucka.
Så det finns ingen risk att det stannar kvar ev. fukt i isoleringen om det inte finns nån ventilation?

Det hade kännts bra att kunna kolla att konstruktionen ser korrekt ut. Inte kul om man märker efter flera år att det kommer in vatten. Fast jag kanske är lite väl försiktig nu. Är första husköpet för mig...
 
janwide
Du är lite i samma läge som alla, inklusive mig själv, som har paralelltak. D.v.s. en sluten konstruktion. Blir det läckage i yttertaket märker man det inte föränn isoleringen blivit rejält blöt och det börjar gå igenom innertaket. Tror att de valt rätt metod för att minimera risken för fuktskador på din "vind" om de gjort en bra fuktspärr inifrån boutrymmet och sedán fyllt vinden med isolering. Se bara till att ha koll på yttertaket framöver så att det är i gott skick. Kanske kan du kräva att de intygar hur taket är konstruerat för att känna dig trygg?
 
Freddan101 skrev:
Så det finns ingen risk att det stannar kvar ev. fukt i isoleringen om det inte finns nån ventilation?

Det hade kännts bra att kunna kolla att konstruktionen ser korrekt ut. Inte kul om man märker efter flera år att det kommer in vatten. Fast jag kanske är lite väl försiktig nu. Är första husköpet för mig...
Är huset plastat ska ingen fukt komma ut i isoleringen. Jämför konstruktionen med en vanlig vägg eller ett fack i en takstol; inte kan du inspektera dessa utrymmen?!
 
  • Gilla
Skogskatten
  • Laddar…
Tack för åsikterna! Nu känns det lite tryggare eftersom detta inte verkar vara en allt för ovanlig konstruktion då.

Att det kan kännas värre att inte kunna kolla tak än vägg är väl pga. att det kanske är större risk att taket tar in vatten än väggen och att det blir en stor apparat att ta upp och kolla ifall man misstänker läckage.

Har bett om mer info från mäklaren och ev. dokumentering med foton av bygget.
 
Finns det luftspalt ovanpå isoleringen? Är yttertaket ventilerat i nocken?. Det går att kolla genom att klättra upp och lyfta på några pannor. Alltså täcks det av undersökningsplikten. Har sett ett fall där besiktningsmannen sade sig veta att det var i ordning eftersom han frågat den gamla ägaren. När det senare visade sig att beslagen för luftningen bara låg löst under pannorna utan att hål tagits så fick den nya ägaren ingen ersättning trots att försäkring för dolda fel fanns.

Skadorna på taket var omfattande med total omläggning av allt som följd. Dyrt och onödigt. Lita bara på dina egna ögon när det gäller.

VH/Findus
 
Freddan101 skrev:
Tack för åsikterna! Nu känns det lite tryggare eftersom detta inte verkar vara en allt för ovanlig konstruktion då.

Att det kan kännas värre att inte kunna kolla tak än vägg är väl pga. att det kanske är större risk att taket tar in vatten än väggen och att det blir en stor apparat att ta upp och kolla ifall man misstänker läckage.

Har bett om mer info från mäklaren och ev. dokumentering med foton av bygget.
Jag tror inte du förstår vad jag menar. Konstruktionsmässigt är det ingen skillnad på en tredje vind som är fullisolerad jämfört med t ex om det hade varit öppet upp till nock. Det är bara mer isolering. Du kan ju inte inspektera resten av taket map vattenläckage, eller hur?!
 
janwide
findus42 skrev:
Finns det luftspalt ovanpå isoleringen? Är yttertaket ventilerat i nocken?. Det går att kolla genom att klättra upp och lyfta på några pannor. Alltså täcks det av undersökningsplikten. Har sett ett fall där besiktningsmannen sade sig veta att det var i ordning eftersom han frågat den gamla ägaren. När det senare visade sig att beslagen för luftningen bara låg löst under pannorna utan att hål tagits så fick den nya ägaren ingen ersättning trots att försäkring för dolda fel fanns.

Skadorna på taket var omfattande med total omläggning av allt som följd. Dyrt och onödigt. Lita bara på dina egna ögon när det gäller.

VH/Findus
Med så omfattande skador har jag svårt att tro att mögelstoppers/ventilation hade gjort någon skillnad. Troligen fanns andra fel i konstruktionen.
 
injonil skrev:
Jag tror inte du förstår vad jag menar. Konstruktionsmässigt är det ingen skillnad på en tredje vind som är fullisolerad jämfört med t ex om det hade varit öppet upp till nock. Det är bara mer isolering. Du kan ju inte inspektera resten av taket map vattenläckage, eller hur?!
Ok, förstår vad du menar. Det får bli att snacka med byggaren om hur dom gått tillväga med tak och annat och kolla om det finns referenser till andra hus dom byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.