Hej.
Har en grusväg går några meter bakom mitt hus som trafikeras dagligen av både maskiner och bilar. Det gör så att fasad och fönster blir full av damm. Sen bortanför vägen så är det ett öppet fält så det blåser väldigt mycket med.

Så, då har jag tänkt att gräva ur en ränna i min asfaltsplan mot tomtgränsen och sätta en häck, men vad ska jag sätta?

Det ska vara något som e lättskött och tåligt. Antar att det bara är grus under asfalten så jag får nog lägga i lite jord om något förutom maskrosor ska växa där. Sen får man bara hoppas att inte grannarna kör över dem. De ginar nämligen över min tomt när de hämtar posten, så med denna lösning blir det 2 flugor i en smäll... Nej, de har inget servitut.
 
Häggmispel kanske? Eller hagtorn, då slipper du genande grannar i allafall ;-)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Fixa lite dammbindning till vägen, Salt. Brukar göra rätt bra nytta...
 
Att salta vägen åt grannarna känns ju lite väl häftigt, då känns det bättre att plantera något som ger bestående skydd.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vem sköter vägunderhållet på vägen?
Vägsamfällighet?
Den / de som sköter underhållet borde kunna stå för saltkostnaden.

Tror för övrigt att en häck inte kommer att skydda så mycket mot dammet, det letar sig nog in till er tomt ändå på något sätt...
 
Vet inte vilka som sköter vägen.

Tänkte mest ha häcken för att minska på blåsten över gärdena. Och tänkte att minskar blåsten borde drivorna av snö på vintern och lite av dammet på sommaren minska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.