Två våningshus byggt 1934. Isolering med spån. Vi har en kallvind med drygt 150cm i takhöjd.

Tanken är att till sommaren komplettera spånisoleringen däruppe med ekofiber, fick en offert som lät ok. Visst är det väl så att på kallvinden ska det vara så kallt som möjligt?
Vi har problem med isning av tak och det är väl värmen som orsakar detta.
I huset finns två murstockar, den ena är väl nästan jämt varm då vår vedpanna sitter på den. Den andra murstocken används vid extra kalla dagar då det sitter en contura kamin på den.

Ska man då isolera murstockarna med? de är ju världens värmekälla och bidrar säkert till en herrans massa värme där?

Det jag även tänkte på är ju det här med skorstensbesiktningen, då teknikern ska kunna besikta skorstenen i hela dess längd. Är ju inte så sugen att riva bort ev skorstensisolering varje gång han ska dit och kika...:S
 
Nej, om du inte har problem med för låg rökgastemperatur vid skorstenens mynning ska du inte isolera någon skorsten. Däremot måste du lägga obrännbar isolering (läs nätmatta/stenull) vid genomföringen av skorstenen genom innertaket, så att det inte ligger an brännbar isolering eller trä mot skorstenen.

Visst menar du isande tak på utsidan av taket. Har du is på vinden, har du helt andra problem med att fukt tränger upp på vinden, antingen från boendemiljön, eller utifrån.
 
Tack för svar!

Jo visst är det så att det är på utsidan av taket som jag fås isbildning. Jag har mig veterligen inga problem med för låg rökgastemp (aldrig mätt),

Tanken var ju främst att minimera värmen uppe på vinden och eftersom i alla fall en av murstockarna är varm minst 340 dagar om året isolera bort den värmen för att minska isbildningen på taket ytterligare.

Runt murstockarna är det ju som lådor som idag är fyllda med sand. Vid en ev tilläggsisolering får jag nog förhöja dessa lådor/ramar och komplettera med stenull däri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.