B
Gäller ett garage med tre platser. Det är bara lite större än att tre bilar går in på längden/bredden.

Förutom väggarna ligger det 4 takstolar. Med 140 cm mellanrum. Takstolarna är 45x146 med stännvid ca 5 meter.

Från mitten på den vertikala balken går en stolpe som är spikbläckad i nock. Ca 70 cm.

Jag vill ha upp plank eller liknande för att kunna ha ett extra förrådsutrymme.

Går att sätta stolpar under två av balkarna.
Inte mitt i dock.

Frågan är om detta håller för plank som läggs på balkarna. Sen slänga upp några däck och lite trädgårdsmöbler.

Är 145x45, med spännvidd ca 5 meter som gör mig lite orolig. Att plåten sen håller känns sade.

Tacksam för input
 
B
Hur mycket kan spikmattan i mitten och stolpen till nock påverka egentligen.
 
Inte så lätt att förstå konstruktionen. Några bilder eller en ritning skulle underlätta.

Men generellt är inte underramen på en takstol dimensionerad för några större laster utan ska främst hålla ihop takstolen/väggarna när last uppifrån vill tvinga isär det (givet att det inte är tänkt som 1 1/2 plan). 140 cm emellan är också bra långt. Jag har själv kompletterat ett liknande garage med reglar mellan takstolarna så att jag fick cc 60 istället. Sen lades råspont på.
 
B
Ritning som visar förstärkning av takstolar i en byggnad, med dimensioner och förstärkta punkter markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Blev tydligare med bilden. Alla dina förslag är ju möjliga. Allra bäst är nog att sätta pelare och sen en rejäl limträbalk som vilar på stolparna och även fästs i gavelväggarna. Fast beror ju lite på hur "icke-centrerat" du måste sätta stolparna och helst kanske du helt slipper stolpar?

Ett alternativ är ju att regla upp tätare som de lila strecken i din ritning. Blir nog dock klart bättre att sätta de mellan än att bygga på befintliga stolar på bredden. Att öka bredden på reglar gör inte så mycket och genom ytterligare reglar emellan fördelar du ut lanterna mer också på väggarna. Jag gjorde som sagt så i vårt garage för att skapa ett förrådloft. Blev skarvade 170 reglar precis som takstolarna. Var tvungen att skarva för att kunna få upp dem. Spännvidden är ca 5.4 m. Det är ju inte ett stumt golv däruppe precis utan svajar ju lite men känns ändå definitivt tillräckligt stabilt för förvaring. Lade 20 mm råspont ovanpå. Du hade ju dock något klenare stolar.

Du kan ju också fördela ut lasten mer genom att skruva dit stående 220 reglar på sidan om "mittstöttan" på takstolen. Sätt de i förband så du inte skarvar båda på samma sida. Sen sätter du hängslen på dessa för de nya inlagda reglarna emellan befintliga. Borde bli rätt stabilt. Känns som du borde kunna klara dig utan ytterligare stolpar då om du inte ska skapa ett stenlager däruppe .
 
B
M Macarus skrev:
Blev tydligare med bilden. Alla dina förslag är ju möjliga. Allra bäst är nog att sätta pelare och sen en rejäl limträbalk som vilar på stolparna och även fästs i gavelväggarna. Fast beror ju lite på hur "icke-centrerat" du måste sätta stolparna och helst kanske du helt slipper stolpar?

Ett alternativ är ju att regla upp tätare som de lila strecken i din ritning. Blir nog dock klart bättre att sätta de mellan än att bygga på befintliga stolar på bredden. Att öka bredden på reglar gör inte så mycket och genom ytterligare reglar emellan fördelar du ut lanterna mer också på väggarna. Jag gjorde som sagt så i vårt garage för att skapa ett förrådloft. Blev skarvade 170 reglar precis som takstolarna. Var tvungen att skarva för att kunna få upp dem. Spännvidden är ca 5.4 m. Det är ju inte ett stumt golv däruppe precis utan svajar ju lite men känns ändå definitivt tillräckligt stabilt för förvaring. Lade 20 mm råspont ovanpå. Du hade ju dock något klenare stolar.

Du kan ju också fördela ut lasten mer genom att skruva dit stående 220 reglar på sidan om "mittstöttan" på takstolen. Sätt de i förband så du inte skarvar båda på samma sida. Sen sätter du hängslen på dessa för de nya inlagda reglarna emellan befintliga. Borde bli rätt stabilt. Känns som du borde kunna klara dig utan ytterligare stolpar då om du inte ska skapa ett stenlager däruppe .
Tack för svar.
Jag tror jag låter de två stolparna som står nu, stå kvar.
Sen förstärker med "lila" reglar mellan befintliga takstolar. Blir 70 istället för som nu 140.
Borde helt klart öka på lastkapaciteten rejält.

Det är svårt att få koll på vad stolarna så som de är idag. Ska kunna bära.
 
För att få lite guidning för dimensionering har jag använt https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ en del. Finns väl inget typfall som passar detta precis men man kan ju testa något liknande för att få ett hum och se . T.ex. ett innegolvbjälklag.

För enkel förvaring tycker jag det borde funka att göra som du säger men en 145:a på över fem meter klarar inga stora laster utan rejäl nedböjning. Den klarar nätt och jämnt att hålla upp sig själv... Om du inte har något som är i vägen så skulle jag nog gå upp till 220-virke och jacka ur dem vid upplagen så golvet hamnar på samma höjd som för takstolarna. Kortlingar mellan reglarna kan också hjälpa att styva upp det en del.
 
B
Kommer gå upp en storlek och såga rent så det hamnar rätt i fas med redan liggande.

Kortlingar kvittar, bara en vind man inte kan annat än krypa i
 
B
Uppföljning.

Blev en till stolpe så nu vilar tre av takstolarna på rejäl stolpe
Har svårt att se hur detta skulle kunna braka ner.
Borde hålla för mer än vad som går att få upp.
Takstol som står på stolpe borde klara att hålla tex massa klinker om man nu skulle bli så störd att man vill klättra upp och stuva in det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.