Hej,

Jag vet att det finns en massa trådar om kallvindar med frost, så på det sättet är jag inte unik. Jag har bara bott i mitt hus i omkring ett år, huset är ett 1 1/2-plans byggt 79 och taket har legat där sedan dess. Sen 90-talet har en frånluftsvärmepump funnits varav majoriteten av ventilationsrören går över vinden så det är rätt bökigt att ta sig fram däruppe samt inget golv att gå på.

Upptäckte i alla fall igår en del frost på undertaket. Huset är byggt med en skiva som man inte la papp på 79, så de börjar ju se smått ledsna ut på sina ställen och nu frosten därtill med.

Som jag förstått det så kommer problemet kvarstå om jag byter tak utan någon ytterligare åtgärd och då kanske främst installera avfuktare eller frostvakten. Vilken av dessa lösningar är värt att satsa på och vad kostar en installation? Själva hårdvaran verkar ligga på 10 000 vad jag kunnat se.

Sen har jag läst mig till att all ventilation skall vara tät om man installerar en sån, vad innebär det? Som det är nu på de ställen jag lyckas ta mig runt till så ligger isoleringsskivorna ända fram till kanten, men om det klassas som tätt vet jag inte. Det är också på de ställen som majoriteten av den frost som syns är då isoleringen går emot takskivorna. Det är även i kanten där som ventrören går ut vilket gör det ännu svårare att se och komma åt.

Så frågan är vad gör man och i vilken ordning? Att bara byta tak lär ju inte ge någon lösning på grundproblemet, men hur tätt ska det vara i takfoten och hur får man det för att en frostvakt skall fungera?

Börjar så, blev långt ändå.

MVH

Klas
 
Börja med att se över ventilationen i bostaden.
Är den inte bra så kommer fukt fortsätta upp på vinden.
 
Hej,

Skulle förstås stå trygghetsvakten i rubriken.

Jag har mekanisk till och frånluft men ångspärren är körd en länge i huset så visst kommer det att läcka upp varm luft tyvärr oavsett vad jag gör tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.