Hej!
Vi har nyligen köpt en kolonistuga med ett hus och tillhörande bod. Mellan husen är el dragen längs med staketet gentemot grannen. Den ligger i ett plaströr ca 30 cm djupt. Vi har inget insynsskydd mot grannen och nu vill vi plantera bärbuskar här. Det är gott om plats runt kabeln och den är ju en bit ner ändå, men, jag oroar mig för om buskarnas rötter kan störa elen på nåt vis? Törs jag plantera? Eller ska jag anlita nån för att flytta elledningen så den inte är precis vid tomtgränsen?
 
  • Mörk jord, några späda växtskott, löv, grå stenkanter, ojämn textur, möjlig trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård, jord, växter, stenbeläggning, kvinnas barfota med röda tånaglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag är inte expert, men låter konstigt att man får lägga den så grunt som 30cm? Låter inte så lämpligt. Först ska ju markeringsband ligga på typ 30cm sen ska man ju ha chans att upptäcka röret...?
 
  • Gilla
emma_saltakatten
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Jag är inte expert, men låter konstigt att man får lägga den så grunt som 30cm? Låter inte så lämpligt. Först ska ju markeringsband ligga på typ 30cm sen ska man ju ha chans att upptäcka röret...?
Jag tycker också det är jätteskumt, måste ju finnas nån slags annan standard, eller att det inte är något problem alls, men liksom att lägga el så grunt precis vid en tomtgräns där dom flesta människor vill plantera buskar, träd eller bara slå ner ett rejält staket, känns ju konstigt. Står här med bärbuskar som behöver ner i jorden men får kanske tänka om?
 
Vinbärsbuskarna kommer inte att göra någon skada på elledningen.Det är när man gräver i jorden som man riskerar att skada ledningen med spaden. Men det gäller ju oavsett vinbär.
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
E emma_saltakatten skrev:
Hej!
Vi har nyligen köpt en kolonistuga med ett hus och tillhörande bod. Mellan husen är el dragen längs med staketet gentemot grannen. Den ligger i ett plaströr ca 30 cm djupt. Vi har inget insynsskydd mot grannen och nu vill vi plantera bärbuskar här. Det är gott om plats runt kabeln och den är ju en bit ner ändå, men, jag oroar mig för om buskarnas rötter kan störa elen på nåt vis? Törs jag plantera? Eller ska jag anlita nån för att flytta elledningen så den inte är precis vid tomtgränsen?
Var är kabeln?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Var är kabeln?
Jag har markerat den i rött här på bilderna nu.
 
  • Trädgård, bar fot, planteringsbädd, röd linje, betong, ogräs, staket, jord, gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordyta med röd linje, spirande växter, grå kantsten, naturlig belysning, utomhusplantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, är det ens en kabel?
Ser mest ut som en rot eller möjligtvis ett rostigt rör?
Frilägg gärna föremålet lite mera.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Hm, är det ens en kabel?
Ser mest ut som en rot eller möjligtvis ett rostigt rör?
Frilägg gärna föremålet lite mera.
Det är en kabel i ett vitt plaströr. Förra husägaren har informerat och jag har tittat på det själv, det är därför jag döpte tråden till just ”Vinbärsbuskar vid elledning”, har du kunskap kring el och trädgård på det här viset får du gärna komma med inspel.
 
Har du sett själva kabeln? Kan det vara antennkabel eller någon lågström?
 
Om det går att gräva försiktigt så är det löst. Vinbären kommer inte förstöra kabeln. Fast jag undrar om det är små grannar eller väldigt bördigt. Mina vinbärsbuskar duger mer som markering än insynsskydd.
 
  • Gilla
emma_saltakatten och 2 till
  • Laddar…
E emma_saltakatten skrev:
Det är en kabel i ett vitt plaströr. Förra husägaren har informerat och jag har tittat på det själv, det är därför jag döpte tråden till just ”Vinbärsbuskar vid elledning”, har du kunskap kring el och trädgård på det här viset får du gärna komma med inspel.
Okej, då det fastslaget att det är kabel för starkström?
Normalt ska en sådan ligga på minst 55cm fyllnadsdjup i ett gult skyddsrör alternativt med gult kabelmarkeringsband över.
En del hävdar att 35 cm räcker i en trädgård men i praktiken räcker det nästan aldrig då man på ett bra spadtag kan nå ner och skada en kabel som ligger så grunt.
Men som sagt ingen fara att plantera något där.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ni som skriver om regler och det ”ska” vara - har ni missat att det är en kolonistuga? De områdena brukar vara små frizoner dit varken regler eller myndigheter når.
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
C
Jag tror inte att vinbärsbuskens rötter kommer skada kabeln, men är väl inte så tillämpligt ändå. Tänk på att vinbärsbuskar blir ganska vida och ungefär 1,5 mtr höga. Det är ju lite bära grannen och ditt staket kanske.
 
  • Gilla
emma_saltakatten
  • Laddar…
C
Du ska kanske lyfta bort några av cement plattorna och flytta in dina buskar dit. Så är du inte mitt över kabeln.
Fint nagellack förresten😌
 
  • Gilla
emma_saltakatten
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du sett själva kabeln? Kan det vara antennkabel eller någon lågström?
Hej! Hänvisar igen till rubriken i mitt inlägg, ”Vinbärsbuskar vid elledning”, det är alltså en elledning som ligger nedgrävd i jorden, fg ägare informerade oss om detta vid köpet och jag kan se hur elen är dragen. Min fråga för alltså inte om detta är en elkabel eller inte, utan huruvida jag kan plantera vinbärsbuskar här eller om det riskerar störa kabeln på något vis (som ligger inuti ett plaströr).
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.