Hej,

Vi är sugen på att bygga en inglasad vinvägg i vår källare (se planritning). I den anledning sökar vi lite visdom från detta fantastiska forum. (Se bild för illustration). Hoppats at kylan från krypgrundsväggen ska va nog så man undvikar kylaggregat.

Fakta:
1. Vägg mot krypgrund är en lecablock vägg som blir 1,4m lång. Djupet på det lilla vinrummet tänkar jag runt 60cm.
2. Temperatur i krypgrund varierar mellan 5-12 grader.
3. Golvet er klinker med vattenburen golvvärme.
4. Taket är isolerad upp mot vardagsrum övanför.

Lösning:
1. Bygga upp 5cm distans til golv för ventilation av golvvärme och 10cm isolering över det.
2. Isolera båda sidoväggar.
3. Installera 3-glas dörr/fönster.

Fråga:
1. Vilken temperatur är det sannolikt att förvänta i ett sådant rum? Om det inte blir kalt nog, kan man göra hål till krypgrunden?
2. Måste jag ha ångspärr på varma sidan av isolationen?
3. Måste jag ha ventilation i rummet?
3. Tips på glas til framsidan? Man vil jo ha det mörkt och välisolerad.

Hoppats ni kan hjälpa en vinglad byggamatör och forlåt om svenskan inte är helt 100.

Mvh
Hansi
 
  • Ritning av källarplan: innefattar bad, teknikrum, tvättstuga, förvaringsplats och uteplats. Märkt "Krypgrund" och skalaangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkylskåp med glasdörrar, trähyllor, fyllda med flaskor, placerade i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför vill ni göra det i glas om "man vill ha det mörkt och isolerat"?
Om ni skriver vad som motiverar er så är det enklare att hjälpa er.
Bygger ni detta för att det är något som ser snyggt ut och att ni inte har viner ni vill långtidslagra så behöver man ju inte ta hänsyn till nämnvärd temperatur, luftfuktighet eller ljus/mörker.

Men har ni årgångsviner eller viner som ni vill ska mogna fram så behöver ni tänka på mycket.
 
Vill ha det bak glas för snyggheten ja. Mörka UV glas bör hjälpa på. Glas som bara man ser gjennom från ena sidan hadde jo varit bra. Pris blir jo självklart en fråga.

Har inte dom dyraste viner. Tänker det blir bättre änn vanligt vinstativ i vardagsrum hvertfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.