Hallå
Vet att det finns många inlägg om detta, men jag blir inte riktigt klok ändå. Planerar att installera en luft-luftvärmepump i ett litet 2-våningshus på drygt 100m2 (bygger ut till ca 130 m2 inom ett par år). Vattenburen el för tillfället och 19300 kwh i årsförbrukning i gammalt ej speciellt välisolerat hus. Tycker att det verkar som att luft-luft är billigt och återbetalar sig snabbt, och känner att jag inte just nu har lust att göra några större investeringar i bergvärme e.dyl.

Stora frågan är vilken pump man skall ha. Lutar lite åt Toshiba efter att ha läst en del, samtidigt har morsan en Mitsubishi som dom är kanonnöjda med. Panasonic och Sanyo verkar ju oxå bra.... :confused:

Sen är det ju installationen. Känns ju enklast om man köper pump och installation från samma leverantör, men det är ju svårt att veta vilka som är seriösa som man kan lita på i längden om det skulle bli problem. Några tips på firmor i stockholmsområdet?

Väldigt tacksam för råd och tips inom detta område som jag känner mig helt lost i.

MVH//Larsa
 
Jag tror att det egentligen inte spelar någon roll vilken av de stora "drakarna" du väljer, ingen av dom är egentligen dålig utan ganska likvärdiga prestandamässigt. Det du kanske skall fundera på är om du funderar på L/L pump är om du skall ha två stycken, en på nedervåning och en på övervåning. Detta beror på planlösningen du har, men om det nu är ett gammalt hus så kanske denna inte är optimal för värmespridning. Om du skall ha två aggregat så kan du antingen ha två separata utedelar/innedelar, alternativt en gemensam utedel med två innedelar.
Fast nu när du har vattenburen värme så kanske du även skulle ta och titta på Luft/vatten pump?
 
Har du redan vattenburen värme så känns det vettigare med en luft/vattan än luft/luft. De sistnämnda är biliga och effektiva men det blir alltid en del trixande med att få en bra placering och samtidigt så tycker iaf jag att det är lite irriterande med blåsandet.
 
Värdens snabbaste skiss i MsPaint på planlösningen. Trappen är inbyggd, men en hel del värme borde ju gå upp där ändå antar jag. Placeringen i rött är vad jag tror borde bli mest effetivt, men vad vet jag igentligen :D

Vad kostar det med Luft/Vatten pump? Behåller man gamla pannan eller har den nya elpatron då det blir för kallt? Värmer den även varmvatten?
 
  • planlosn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade annat inlägg om pris luft-vatten, och ca 80-100 tusen verkar det ju handla om.

Finns det någon som kan tipsa om bra firma för installation av luft-luft eller luft-vatten i stockholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.