Hej,

Jag håller på att försöka kalibrera mina verktyg här hemma, främst bordssåg DeWalt 7485 samt kapsåg Bosch GCM 8 sjl. Inga finverktyg men vill ju ändå ha dem så bra det går

Till mig hjälp har jag främst använt en fotvinkel(?).
Nu har jag köpt en digital vinkelmätare från Trendför att enkelt byta vinkel på klingan.
På bild 1 ser ni den digitala mätaren på vinkeln, där den nollställts på "foten". När jag gjort så rör den sig mellan 89,7-90,2 typ, vilket känns rimligt utifrån att det är svårt att få dem att stå helt stilla när man nollställer.
Digital vinkelmätare från Trend inställd på 89,9 grader på en bordssåg, med ett gult sågklinga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätter jag dem på klingan så stämmer de också väldigt bra med varandra
Digital vinkelmätare på 89,9° placerad på vinkelslipens blad, fotat i en snickeriverkstad med gott om naturligt ljus från fönstret i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sätter den på parallellanslaget så kan jag dock se en väldigt liten men samtidigt tydlig glipa mot vinkeln medan den digitala mätaren visar 90°
En fotvinkel placerad mot en bordskant med ett ljust fönster i bakgrunden och verktyg liggande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag tolka detta? Är precisionen på den digitala mätaren så låg att den kan visa 90° trots den synliga glipan mot vinkeln?
 
Ser inte att du mätt parallellanslaget med mätaren på bilderna, men det är ju inte så viktigt.
Du pratar om att du ser ~0.4 graders diff när du mäter, svårt att säga på bilden, men det ser inte ut att vara mycket mer än så mellan vinkeln och parallellanslaget.
Oavsett så känns det ju konstigt att använda den digitala vinkelmätaren om du har en fysisk 90 gradersvinkel som du vill använda som facit.

Den digitala är ju kanon när du ska köra 22.5 eller något annat på klingan, men just för 90 grader känns det som att du går över ån efter vatten.
 
V VLJ skrev:
Hej,

Jag håller på att försöka kalibrera mina verktyg här hemma, främst bordssåg DeWalt 7485 samt kapsåg Bosch GCM 8 sjl. Inga finverktyg men vill ju ändå ha dem så bra det går

Till mig hjälp har jag främst använt en fotvinkel(?).
Nu har jag köpt en digital vinkelmätare från Trendför att enkelt byta vinkel på klingan.
På bild 1 ser ni den digitala mätaren på vinkeln, där den nollställts på "foten". När jag gjort så rör den sig mellan 89,7-90,2 typ, vilket känns rimligt utifrån att det är svårt att få dem att stå helt stilla när man nollställer.
[bild]
Sätter jag dem på klingan så stämmer de också väldigt bra med varandra
[bild]

När jag sätter den på parallellanslaget så kan jag dock se en väldigt liten men samtidigt tydlig glipa mot vinkeln medan den digitala mätaren visar 90°
[bild]

Hur ska jag tolka detta? Är precisionen på den digitala mätaren så låg att den kan visa 90° trots den synliga glipan mot vinkeln?
De där digitala mätarna är inte jättexeakta. +/- 0.2 grader på de bättre varianterna ger 0.35mm fel på 10cm.

Kan även vara så att anhållet putar ut lite i bottenkant. Det märks inte med digitala mätaren för den har en radie mot botten men fotvinkeln går i utputningen.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K
Den digitala mätaren har alldeles säkert ett toleransområde, det ska du nog kolla vad det är. Är ditt parallellanslag helt rakt? Ser slitet ut men kan ju vara den väldigt suddiga bilden som lurar
 
Ja gud, såg nu vad suddig sista bilden blev, hade skyddsglasögon på mig när jag fotade.
Jag tror att parallellanslaget inte är helt parallellt mot bordet men jag är lite osäker på vilket verktyg kan ska lita på. Precisionen är väl +-0,2 på den digitala men osäker på vad det betyder i praktiken
 
Hej
Jag brukar nolla mot bordet sen sätta digitalen på klingan med magneten.
då ser jag om det är någon diff på vinkeln och kan justera vinkeln på klingan i förhållande till bordet.
Mvh
Jonas
 
Noggrannhet har att göra med hur mycket fel mätaren visar (i snitt) från det sanna värdet.

Precision har att göra med hur stor differens du får på svaren när du försöker mäta samma vinkel flera gånger.

Hög nogrannhet och hög precision är att träffa alla skott i mitten på måltavlan.

Hög noggrannhet och låg precision är att träffa alla skott jämt utspridda kring, men inte nödvändigtvis i, mitten.

Låg noggrannhet och hög precision är att träffa alla skott på samma lilla fläck, fast inte i mitten.

Låg noggrannhet och låg precision är att träffa lite var som.

Din mätare har noggrannheten +/- 0.2 grader enligt amazon.se. Vad precisionen är hittar jag inget om.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Ja gud, såg nu vad suddig sista bilden blev, hade skyddsglasögon på mig när jag fotade.
Jag tror att parallellanslaget inte är helt parallellt mot bordet men jag är lite osäker på vilket verktyg kan ska lita på. Precisionen är väl +-0,2 på den digitala men osäker på vad det betyder i praktiken
Om du mäter bordet precis bredvid anslaget med den digitala mätaren så får du troligtvis inte noll grader. Antingen lutar bordet eller så är det inte plant.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Om du mäter bordet precis bredvid anslaget med den digitala mätaren så får du troligtvis inte noll grader. Antingen lutar bordet eller så är det inte plant.
Jag nollar ju den digitala mätaren mot bordet, så den används som referens mot parallellanslaget
 
V VLJ skrev:
Jag nollar ju den digitala mätaren mot bordet, så den används som referens mot parallellanslaget
Har du kollat att bordet är plant?

Edit: Du menar att du nollar mot bordet precis bredvid parallelanslaget? Bilden du tog var på ett annat ställe så 🙃
 
L Lovan83 skrev:
Har du kollat att bordet är plant?

Edit: Du menar att du nollar mot bordet precis bredvid parallelanslaget? Bilden du tog var på ett annat ställe så 🙃
Och stabilt. Om du kan få olika värden medan den står plant på bordet behöver du först fixera det innan du kan börja lita på värden på anslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.