KristinaRT
Ska bygga om köket i vårt hus från 76 till sommaren och köksfläkten är ett problem. Just nu sitter där en fläkt från början av 90-talet av märket Futurum och den är så ful och opraktisk att en liknande modell inte kommer innanför dörren.

Hittade massor av snygga fläktar innan jag insåg att vi måste ha en speciell fläkt, tydligen eftersom vi har mekanisk frånluft som på något sätt stuyrs via fläkten??? Är det någon som kan förklara hur det fungerar, på ett enkelt sätt? Styr köksfläkten utsuget från badrummet eller finns det en fläkt till "ovanför" köksfläkten? Var ska jag i så fall börja leta efter den och hur kan köksfläkten styra denna? Kan man separera köksfläkten och styra den evt andra fläkten separat?

Och när jag ändå diskuterar fläktar, finns det NÅGON snygg fläkt som skulle fungera (kallas det alliancefläktar det jag ska ha?). En byggare vi var i kontakt med sade att han hade monterat en Franke Flex Villa System 731 i ett hus som vårt och det gick bra, men jag vill helst ha en fläkt som bygger så lite som möjligt från väggen och där man kan se ner i kastrullen utan att behöva böja sig fram...... Alla som ser ut som Frankes 252 utgår per automatik för de är för fula :(
Sotaren däremot rekommenderade att vi separerade köksfläkten från ventilationen.

Vad gör man? Jag känner mig helt vilse i fläktjunglen....................:S
 
Kan inte hjälpa dig något vad gäller det tekniska. Men om det är så att du vill ha mer luft så är det ju bara att montera fläkten högre upp. Ev. också ta bort något överskåp på sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.