J
Hej!

Om man köper mark utanför detaljplanen, långt från andra människor och vill bygga "precis hur man vill". Går det att få ett bygglov som är odefinierat. Alltså villkorslöst vad gäller storlek på huset?

Om inte, hur mycket kan man ta i innan det blir oseriöst. Ju större man har bygglov full, desto större friheter har man sen när man verkligen bygger tänker jag (?)
 
M
I ett bygglov definieras mer än bara storleken på byggnaden. Du får bara bygga det som är definierat i ditt bygglov. Vill du bygga ett 100 kvadratmeter stort enplanshus söker du bygglov för det. Vill du bygga ett 500 kvm stort tvåvåningshus söker du bygglov för det. Om du har fått ett beviljat bygglov för sistnämnda betyder det inte att du får bygga ett 500 kvm stort sjuvåningshus med vattenrutschbanor ut genom fönstren för det var inte vad bygglovet gällde. Nu pratar vi huvudbyggnad, för komplementbyggnader gäller andra regler utanför detaljplanerat område.
 
Ett bygglov gäller ju för just det hus du söker bygglov för. Du har inga frihetsgrader överhvudtaget. Man kan möjligen "råka" bygga 5cm större, och få igenom det som byggfel. Du söker inte för ex. 200 kvm. Utan du söker för ett hus som är 200 kvm stort, 4m takhöjd med 36 graders taklutning. Fönster placerade på bestämda platser osv. Även rumsindelningen måste stämma med bygglovet. Layout på badrummet (var står toan i förhållande till duschen osv).

Det byggda huset skall stämma med ritningarna i bygglovet. Och ibland måste du även hålla dig till den bestämda färgen på fasader och tak.
 
J
Någon som vet vad syftet är med ett sånt väldefinierat bygglov? Om jag bygger ett hus långt från detaljplan / tättbebyggt område / människor. Varför ska någon ha åsikter om mitt hus? Spontant känns det frihetsberövande att jag inte får ha en toalett i köket och trappor som inte går någonstans. Men det måste ju finnas en verkligt bra anledning till att det är så?
 
Claes Sörmland
J Stormfrog skrev:
Någon som vet vad syftet är med ett sånt väldefinierat bygglov? Om jag bygger ett hus långt från detaljplan / tättbebyggt område / människor. Varför ska någon ha åsikter om mitt hus? Spontant känns det frihetsberövande att jag inte får ha en toalett i köket och trappor som inte går någonstans. Men det måste ju finnas en verkligt bra anledning till att det är så?
Det har att göra med vad lagstiftaren (våra folkvalda i riksdagen) tyckte var lämpligt när de utformade plan- och bygglagen (PBL) som i sin tur stammade från byggnadslagen och byggnadsstadgan från 40-och 50-talen. Man applicerade det kollektiva tänk som redan fanns gällande stadsbyggnad så att det även omfattade byggnation på landsbygden. Tanken är att att enskildas intressen måste vägas mot det kollektivas intressen och den som är satt att göra detta är primärt kommunen.

Du kan ta en titt i PBL 2 kap så förstår du vad lagstiftaren tycker att du inte självständigt ska kunna råda över:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
BirgitS
Som ett exempel på hur kollektivet kan drabbas är om du bygger ett lägenhetshus med 1000 lägenheter för då drabbas kommunen plötsligt en väldig efterfrågan på vägar, dagis, skolskjutsar, vatten, avlopp och elförsörjning.

J Stormfrog skrev:
Varför ska någon ha åsikter om mitt hus? Spontant känns det frihetsberövande att jag inte får ha en toalett i köket och trappor som inte går någonstans. Men det måste ju finnas en verkligt bra anledning till att det är så?
Det är kommunen, dvs. vi alla, som ska se till att du kan bo kvar hemma om du skulle bli tillfälligt eller permanent handikappad och därför finns det tillgänglighetsregler. Om du har en toalett i köket och det orsakar att du blir allvarligt magsjuk så blir det ökade kostnader för sjukvården.
 
Det viktigaste om du tänker köpa något utanför detaljplanerat område är att läsa in dig på regelverk och fördjupa dig i om platsen är den rätta. Fel plats kan innebära problem om du måste sälja.
Sedan kan man säkert fundera över varför vissa regler är på ett eller annat sätt, men det hjälper inte dig så mycket i valet om du ska göra det;)
Tråden riskerar bara bli politiskt diskuterade och ingen stöd gällande dina funderingar vad man får göra.
 
En del av detaljreglerna har att göra med att det skall gå att bo i huset även om du får ngn. form av handikapp. Annars kan kommunen bli skyldiga att anpassa ditt hus så du kan bo där.

Exteriört så handlar det om att man vill att hus skall passa in i området, det är ju inte bara du som skall trivas i området.
 
J Stormfrog skrev:
Någon som vet vad syftet är med ett sånt väldefinierat bygglov? Om jag bygger ett hus långt från detaljplan / tättbebyggt område / människor. Varför ska någon ha åsikter om mitt hus? Spontant känns det frihetsberövande att jag inte får ha en toalett i köket och trappor som inte går någonstans. Men det måste ju finnas en verkligt bra anledning till att det är så?
Du söker lov för ett specifikt bygge och då är det just det du preciserat i din ansökan som tillåts. Ett "ospecificerat" hus går t.ex. inte att bedöma om det uppfyller byggnormerna och grannarnas rätt att yttra sig funkar inte heller på något som man inte vet hur det ska se ut.
Däremot finns en valmöjligheter för dig om du vill ha stort eller litet hus, utseende osv. bara du talar om vad det är du vill ha i bygglovansökan. Beroende på om du följer det allmänna regelverket och platsens förutsättningar så får du sedan lov eller inte.

Och helt ute i ingenting så kan kommunen neka att permanentbostäder uppförs. För det blir för betungande för samhället med de tjänster de ska erbjuda som sophämtning, skolskjuts och hemtjänst om det nyanläggs boplatser för långt från annan bebyggelse.
 
J Stormfrog skrev:
Någon som vet vad syftet är med ett sånt väldefinierat bygglov? Om jag bygger ett hus långt från detaljplan / tättbebyggt område / människor. Varför ska någon ha åsikter om mitt hus? Spontant känns det frihetsberövande att jag inte får ha en toalett i köket och trappor som inte går någonstans. Men det måste ju finnas en verkligt bra anledning till att det är så?
Du får ha hur många trappor du vill, som går var du vill, så länge ditt entréplan uppfyller reglerna för tillgänglighet (alla funktioner finns där, badrum, sovrum, kök, allrum) och de tekniska egenskapskrav som finns i lagen. Till exempel takhöjd, dagsljusinsläpp, osv. Du kan alltså bygga ett "helt normalt" bottenplan, och på övre plan kan du ha i princip vad du vill, klättervägg till toan, en pool med fiskar man måste vada igenom för att nå balkongen, osv. Bara du kan visa att det är genomförbart och lämpligt.

Som tidigare skrivits är kommunen ansvarig för att du kan bo kvar om du får ett funktionshinder, samt att väga allmänna och enskilda intressen mot varandra vilket betyder att de kan ställa villkor för den utvändiga gestaltningen. Men egentligen har du mycket friheter, så länge du tar hänsyn till kraven i lagen.
 
J
Tack för svar och klarhet! Det var en tramsig post till att börja med från min sida, men svaren var bra. Eloge till er!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.