Hej!

Det är så att jag har lite funderingar och frågor som ni gärna får hjälpa mig att reda ut.

Mina syskon och jag ska sälja vår avlidne fars Lantbruksfastighet och jag skulle nu vilja stycka ifrån en tomtbit och ställa upp en villavagn där för fritidsboende. Har pratat med kommunen som säger att jag måste ansöka om bygglov för att ställa upp en villavagn där, även förhandsbesked i första hand.

Nu är problemet att jag ej har någon Villavagn i dagsläget och kommer att ha råd att införskaffa någon förrän huset är sålt. Hur ska jag gå till väga för att skaffa bygglov och stycka av tomten innan dess?

Sedan undrar jag vad det är för bestämmelser på vatten och avlopp. Jag hade tänkt att ha mulltoa/separett som avlopp och vatten har jag ej tänkt att borra efter i nuläget (kommer ändå enbart ha vagnen som fritidsboende och tar med vatten dit när jag är där) Är detta okej eller finns det bestämmelser?


Tacksam för tips, idéer osv.
 
Förhandsbesked behöver du inte några handlingar just för att söka.
Visa på en karta vart du vill placera den.
Sen har du 2 år på dig att söka bygglov.
Då ska du ha kompletta hadnlingar.

Mulltoa fungerar nog, men prata med miljöhandläggaren så får du rätt svar.
 
Okej, då förstår jag lite bättre.
Tack för den informationen, får göra det och höra vad dom har för synpunkter på just detta.
 
För att ställa en husvagn/villavagn på platsen "permanent" räknas som bygglovspliktigt.
Tolkar det som att du vill stycka av del av befintlig fastighet,och behålla en del själv?!

Ta kontakt med den mäklare som ska sälja fastigheten så är jag övertygad om att han/hon kan hjälpa dig med vad som krävs för att stycka av osv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.