Börjar fundera lite på villalarm. Jag vill gärna att villalarmet kan skicka vidare alla händelser till ett "hemautomationssystem". Hur händelserna blir tillgängliga spelar mindre roll bara det är i realtid. Man kan tänka sig en loggfil som är läsbar eller via snmp-traps or whatever.

Hur ser det ut med denna funktionalitet i larmen ni diskuterar här? Jag kommer inte använda något av betala-500kr-i-månaden-och-få-en-vit-låda-innanfördörren-larmen utan det blir något av larmen jag uppfattar som liter mer anpassningsbart.
 
Finns som vanligt 100 olika sätt att lösa det på men vi har denna setup hemma.
Larm: Honeywell Galaxy Flex 20
Hemautomation: Tellstick Duo med ett antal enheter i huset som styr ljus/eluttag.
Temperatur samt I/O (relästryrningar): 1wire nät kopplat till en Raspberry PI
Ett par D-Link IP kameror.

Det som knyter ihop allt är programvarorna Switchking samt Eventghost som rullar på en Windows Server.

Har kopplat larmet till ett I/O kort på 1wire nätet som möjliggör övervakning/styrning av larmet.

Skickar in allt i Switchking via Eventghost script vilket ger ett gränssnitt för att styra och se status på lampor, temeratur samt larmet.

Steg 2 är en en frontend anpassad för surfplatta/smartphone med hopp om att kunna kontrollera hela huset både lokalt samt via fjärr.

Sen handlar det bara om hur mycket tid man vill lägga. Ser det själv som ett projekt som troligen aldrig kommer att avslutas.

Finna andra alternativ Z-Wave osv.
Handlar om hur mycket tid och pengar du vill lägga ner samt även det egna teknikintresset.
 
Ok. Nått åt det hållet är det jag tänker mig......!
 
Den springande punkten här är väl själva larmet. Hur mycket kan t ex Honeywell Galaxy Flex 20 rapportera om vad som händer? Kan den berätta att en enskild ir-deckare har gett utslag, eller att någon annan sensor har gett utslag? Kan den berätta vilket tillstånd larmet befinner sig i (aktiverat/avaktiverat/larmar/...)? Hur sker denna rapportering?
 
Via outputs på panelen kan den rapportera för larmet som helhet (alla zoner) och dess status.

Sen viss även viss möjlighet att gå ner på zonnivå men har inte sett att det går att läsa av enskilda deckare.
Det finns även systemevents som kan läsas av: t.ex låg batterinivå i deckare eller centralenhet, radiostörningar, tamper osv.
Det som gäller är dock 1 output/event, flex 20 tror jag är specad för max 14 outputs (kör själv med de inbyggda samt triggerkortet vilket ger mig 3+8 st).

Ska man ner djupare så blir det nog att läsa av SIA protokollet via tele, SMS eller IP. Dock tillför det viss komplexitet men allt är möjligt.........
Det finns t.ex ett plugin till Asterix som möjliggör tolkning av SIA protokollet. Var inne på det spåret under en tid med att låta larmet ringa upp min server med en Asterix på men gav till slut upp och gick via outputs på panelen istället.

Vet inte hur bra andra larmpaneler är att rapportera status till externa system, typ Siemens osv.

För det omvända kan man lösa genom att ett relä agerar "larmknapp" vilket gör att man kan larma av och på zoner via externt system.
 
Själv har jag en linkays pap2t (tror den heter så) kopplad till larmet.
Det är en analog till ip-tel omvandlare. När något händer så ringer denna upp min linux server som kör asterisk(ip tel mjukvara) som i sin tur simulerar en "larm mottagare" och tolkar infon som larmet skickar
Varje gång något händer så körs ett script med denna information som argument .

Så efter detta kan man göra i princip allt.

Jag får mail när någon larmar/avlarmar. Vet exat när grabben drar till skolan :)

Triggas ett larm så smsar jag till div personer.

När vi hadde städerska så fick hon en egen kod, och så fick frugan mail när hon kom/åkte så inget tvivel om hur länge hon debiterade oss :)

m.m

Andreas H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.