Jag har lite beslutsångest när det gäller larmet som ska inhandlas. Eftersom jag vill ha komplett skalskydd är det 23 st magnetkontakter som går åt, så det blir hutlöst dyrt att köra trådlöst på den biten.

Det lutar åt Visonic PowerMax+, basenheten har ju två trådbundna sektioner, hur pass väl räcker det här till?

Kan jag köra 23 st magnetkontakter på en sektion och 4 st rörelsedetektorer på den andra?
Alternativt dela upp magnetkontakterna på två sektioner och köra rörelsedetektorerna trådlöst.

Givetvis är jag fullt medveten om att felsökningen kommer bli riktigt knivig men jag planerar att göra rätt från början och värderar min egen tid till 0 kr/h i det här fallet :D
 
Redigerat:
Hej,
Nyfiken fråga; Vad får dig att titta på centralapparater som är byggda i huvudsak för trådlös installation, när du kommer bygga ett trådbundet?

T.ex. ett DSC PC1616 LED-kit kostar under 2000:- och där har du 7 sektioner i grundutförande.
 
Håller nog med om att PC1616 passar bättre om du ska köra trådbundet.

Annars så har Infinite Primes trådlösa Magnetkontakt/Universalsändare ingång för trådbundna detektorer med brytande funktion.

Powermax+ bör ha något liknande gissar jag på.
 
Du kan ha i stort sett oändligt antal detektorer på en sektion, men det blir som sagt ganska värdelöst ur felsökningssyfte samt att du inte vet *var* det larmat när sektionen löser ut.
Jag skulle rekommendera att ha åtminstone en sektion per vägg med fönster i ett rum, eller en sektion per rum.
Det skiljer bara $10 mellan PC1616 resp 1832 och 1864. Då har du 8 trådade sektioner att börja med, och för varje expansionsmodul får du ytterligare 8 zoner.
Det fina med modulerna är att man kan montera dom i en liten fin plastkapsling var som helst vilket minskar kabeldragningen en hel del.
Glöm inte att max antal zoner inkluderar även trådlösa, dvs med PC1616 och 8 trådade zoner kan du bara ha 8 trådlösa.
 
Nja man kan inte ha hur många kontakter som helst om man ska ha någon säkerhet i det hela.

Om vi tar teletec som exempel visst man kan köra enkelbalanserade sektioner då kan man hänga på hur många sektioner som helst, men man kan endast få slinga hel eller slinga bruten dvs larm eller inte larm.

Kör man med dubbelbalanserade så är det max 3 larmgivare per sektion. Kör man dubbelbalanserade sektioner så kan man få ut sabotage på sektion (avbrott), larm på sektion samt kortslutning på sektion. Lite mer säkerhet i det.

Jag bygger själv hus och kommer att ha mk på varje fönster visst det blir en hel del sektioner men det blir lättare att reda ut om det är någon mk som strular.
 
Notera att jag förespråkar att ha så få som möjligt, helst en detektor per sektion.
Trots det ser jag ingen större fördel med dubbelbalanserat, iaf inte i en vanlig villainstallation där du inte har massa obehörigt folk springandes när det är avlarmat som skulle kunna sabotera.

När det är larmat: om det blir avbrott eller kortslutning på en sektion så dras ett larm oavsett om det är enkel eller dubbelbalanserat.

Om det blir kortslutning på en sektion när det är är avlarmat så får du sabotagevarning både med enkelbalanserat och dubbelbalanserat.
Däremot om det blir avbrott på en sektion när det är avlarmat så ser ju larmet detta bara som öppen kontakt vid enkelbalansering. Vad innebär då det?
Jo när du försöker larma på kommer det stå "sektion X öppen". Du går dit och konstaterar att den inte alls är öppen. Nu vet du att det är sabotage eller fel på den sektionen.

Om man har en installation som är så kritisk att man blockerar pålarmning efter sabotage tills tekniker anländer, då ska man absolut köra dubbelbalanserat.
 
Redigerat:
Betänk också att magnetkontaker brukar börja strula med åren. Helt enkelt själva magneten som avmagnetiseras med tiden.
Har du då 23st på en sektion blir sökandet ett helgjobb istället för ett "efter middagen, före sporten"-jobb.

mrfrenzy:
PC1616 hanterar upp till 32 trådlösa detektorer f.k.
(dock max 16 trådbundna)
 
Fundera även på att tjuven gärna lyfter ur fönsterkasetten ur ramen. Då löser inte larmet ut, eftersom fönstret ej öppnas. Verkar vara vanligt med 1 magnet och 2-3 rörelsedeckare. När någon gått in går larmet...

Du kan larma t.ex nedervåningen på natten...
 
Fundera även på att tjuven gärna lyfter ur fönsterkasetten ur ramen. Då löser inte larmet ut, eftersom fönstret ej öppnas. Verkar vara vanligt med 1 magnet och 2-3 rörelsedeckare. När någon gått in går larmet...
 
Erikoolio: var kommer den informationen ifrån? enligt specifikationen klarar den 16 trådlösa.

Tiger79: Rimligtvis går kabeln av när man lyfter ur fönsterkasetten? Såvida man inte har infälld installation med extremt mycket slack och en försiktig tjuv, eller trådlös MK monterad på karmen. Blir väl dyrt med trådlösa MK på fönstrena dock...
 
  • pc1xxx_spec.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mrfrenzy: http://www.teletecconnect.se/web/9?cid=57&pid=265

Som Tiger79 säger, har man gamla "kasettfönster" så bör man komplettera med rörelsedetektor. Magnetkontakten är fast i fönsterramen och inte i själva glaskasetten, oavsett om det är infälld eller utanpåliggande magnet.
 
Billigaste lösningen är en Rörelsedetektor.. Dyrare lösning är limmad glaskross på alla utsatta fönsterkasetter.. inte snyggt med säkert
 
Erikoolio skrev:
mrfrenzy: [länk]
Vem har fel, DSC eller Teletec?
 
f91jsw & mrfrenzy: Känns som vi hamnade lite OT här, men jag har iaf i helgen installerat min PC1616 med ett sektionskort PC5108 samt en radiomodul PC5132.
Har lagt mina trådlösa sektioner (5st) på sektion 17-21 samt lagt de trådbundna på sektion 1-16 exkl 7+8 då jag ej har någon map-sektion.

frohike: En annan lösning kan vara magneter på fönster/dörrar och akustiska glaskrossdetektorer istället för rörelsedetektorer (bra t.ex. om man har större husdjur).
 
En akustisk GKD hjälper inte vi urlyft av glaskasett,

Och det är helt riktigt som Erikoolio säger, 1616 har 16 trådbundna sektioner samt 16 trådlösa totalt max 32 sektioner.
Så både DSC och teletec har rätt om man ser på specen så står det inte någonstans att det är 16 sek tråd Eller 16 sec trådlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.