Då mitt Kina-larm bara tar 2G så har jag problem.( känns lite konstigt på ett nytt larm)
Finns 2G simkort ens att få tag på i Sverige?
 
min Iphone går ner automatiskt till GSM om det inte finns bättre nät, har svårt att tro det skall vara ett speciellt kort till GSM numer
 
D
Kolla med operatörerna?
Kanske dags att satsa på ett riktigt larm?
 
Min telefon är 2G enbart och kör Telia kontantkort.
 
DMOL skrev:
Kolla med operatörerna?
Kanske dags att satsa på ett riktigt larm?
Nä jag gilar "låtsaslarm".
 
Telia har inte 2G längre.
Kina kör tydligen på det.
 
wanegardh skrev:
Telia har inte 2G längre.
Kina kör tydligen på det.
Jag kör med Ontechs GSM-larm/fjärrstyrning med ett Telia kontantkort. Finns det GSM-täckning och om enheten bara är GSM-kapabel så kommer GSM-nätet att väljas. I stort sett all voice-trafik (ej IP) går över GSM idag så du borde kunna få det att funka.
 
Självklart finns 2G kvar. Vanligaste nätet som larm använder.
 
probeb skrev:
Självklart finns 2G kvar. Vanligaste nätet som larm använder.
Kan det vara så att jag måste ta bort pinkoden för att simkortet ska upptäckas på larmet?
 
P
Ja ta bort pin (mha en telefon) om du nu inte kan programmera in larmet att använda rätt.
2G är GSM. Röstsamtal går där om 3G nätet som finns inte klarar av röstsamtal. Snart kommer det bytas till att gå via 4G (LTE) men GSM kommer finnas kvar ett tag då inte alla har telefoner som klarar samtal via 3G/4G.
Datatrafiken däremot använder i fallande ordning 4g/3g/edge/gprs (med vissa halvvarianter emellan)
Tror att alla operatörer har kvar alla men de älsta kommer snart försvinna.
Gissar att ditt larm behöver data.. Eller använder det SMS? SMS går via 2G/GSM
 
Redigerat:
TheStills skrev:
Ja ta bort pin (mha en telefon) om du nu inte kan programmera in larmet att använda rätt.
2G är GSM. Röstsamtal går där om 3G nätet som finns inte klarar av röstsamtal. Snart kommer det bytas till att gå via 4G (LTE) men GSM kommer finnas kvar ett tag då inte alla har telefoner som klarar samtal via 3G/4G.
Datatrafiken däremot använder i fallande ordning 4g/3g/edge/gprs (med vissa halvvarianter emellan)
Tror att alla operatörer har kvar alla men de älsta kommer snart försvinna.
Gissar att ditt larm behöver data.. Eller använder det SMS? SMS går via 2G/GSM
Sms och samtal kan jag ha på larmet.
 
C
wanegardh skrev:
Finns 2G simkort ens att få tag på i Sverige?
Funkar utmärkt med vanligt 3G SIM, du behöver inget speciellt. De flesta larm utnyttjar bara 2G, men det är inget hinder.
 
Ska man vara lite noggrann så har sim kortet inget att göra med vilken/vilka mobilteknologier operatören tillhandahåller.

Titta istället på operatörens täckningskarta där GSM täckningen framgår och be att få testa.

Som kund bör man dock tänka på att GSM som teknologi kommer att stängas ned, inte imorgon men inom en framtid. Det är helt enkelt för dåligt utnyttjande av de dyra och begränsade spektrum som finns.
 
C
fridde skrev:
Ska man vara lite noggrann så har sim kortet inget att göra med vilken/vilka mobilteknologier operatören tillhandahåller.
Jodå, det är faktiskt två helt olika standarder på SIM-kortet, men dagens kort har både GSM SIM och 3G USIM på samma kort. Men iallafall förr i tiden kunde man be att få ett särskilt 2G-kort. Antar att vissa äldre enheter inte fungerade med universalkorten som används idag.
 
jag förstörde 2 Iphones efter varandra och behövde en telefon några dagar, så jag köpte den billigaste telefonen som fanns. Någon Nokia knapptelefon, just då tänkte jag inte på vilka band den klarade av. Det märkte jag så fort jag startade den, 2G finns inte överallt där man är van att ha 3g/4g...

Det jag vill säga är, jag hade aldrig skaffat mig nått idag som är beroende av 2G-nätet. och jag bor i 08-land
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.