Hej,

Jag ska till att köpa ett hus och jag vill göra på följande sätt:
  • Ta villalån av banken på 800.000kr
  • Låna 1.100.000kr av min far till 1% ränta som ska användas vid köpet av villan (är det någon som vet hur man ska skriva att det just är för villan?)

Jag och min sambo ska flytta in samtidigt i huset, men om vårt samboförhållande skulle ta slut, gäller då även mitt lån av min far på samma sätt som villalånet från banken. Villan kommer att kosta 1.900.000kr, om den skulle gå upp till t ex 2.500.000kr och det skulle bli en bodelning, kommer de då att räkna in mitt "villalån" som jag tagit av min far? Om de inte gör det så kommer jag inte att ta lånet av min far, men helst så vill jag det, för jag kommer enbart ha 1% ränta till min far.

Om det går, då borde banken räkna 2.500.000-800.000-1.100.000 = 600.000kr som vi då får dela på (vid eventuell bodelning).

Hoppas att någon vet! Man vill ju vara på den säkra sidan.

PS. En lite fråga till. Är det någon som vet om vinstskatten räknas bort när det sker en bodelning med vinst, tar man med den samtidigt som man går igenom försäljningsvärdet och villalånen eller drabbar det någon enskild person efteråt?
 
Du kan göra som du beskriver. Försök att också skriva ett samboavtal där ni går igenom vad som skall hända om ni går skilda vägar.
 
Okey, så det betyder att om man skriver i skuldbrevet att lånet av min far är avsett till mitt villalån så räknas det in vid eventuell bodelning på exakt samma sätt som bank villalånet? Det jag inte vill är att det ska tolkas som ett privat lån till mig, för då räknas det ju inte in vid en eventuell bodelning. Jag vill att detta ska vara giltigt även om vi inte skriver något samboavtal.
 
Om jag vor dig så skulle jag nog kontrollera den uppgiften mot en advokat. Ett forum som detta är bra för att få en uppfattningokm ungefär vad som gäller. Men när det verkligen gäller så bör man se till att rådet kommer från någon som man vet är "behörig" att garantera sitt svar.

Om det vore jag så skulle jag också fundera lite över hur man vill ha det vid ett ev. dödsfall. Då kanske du vill att din sambo med ev. barn skall ha möjlighet att bo kvar i huset, utan att behöva lösa lånet från din far.
 
Instämmer med hempularen att detta bör lösas av en advokat. Prata med din sambo och far och kom överens om VAD ni vill och göm för fasen inte heller att blanda in resten av familjen och sv systrar och bröder. Be sedan en jurist att upprätta de handlingar som behövs.

Kom ihåg att det är vid tydlighet omkring sådanna här lösningar som leder till bittra och långvariga fejder i familjer så se därför till att alla inblandade vet vad de andra tänker så till den grad att det blir nästan löjligt övertydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.