Hej!

Mitt nuvarande försäkringsbolaget bryr sig inte att jag köpt och monterat ett bra larm utan de ger endast rabatt då jag skaffar abonnemang hos Securitas!

Har även fundering på att skaffa vattenfelsbrytare som aktiveras då larmet aktiveras, alltid avstängt vatten då man inte är hemma! :) Men de anser inte heller att det ska ge någon rabatt eller självriskreducering!

Finns det bolag som bryr sig om sånt här eller är det samma överallt?

Vad annat är riktigt bra att tänka på att en villahemförsäkring innehåller?

Tacksam för svar!
 
Generellt sett så krävs någon sorts uppkoppling mot larmcentral för att försäkringsbolag skall bry sig.

Egentligen kan jag tycka att gör de åtgärder ni finner lämpliga skadeförebyggmässigt sen kan ni absolut ha det i åtanke vid jämförelse mellan försäkringsbolag.

Viktiga saker i villahemförsäkringen får ni kanske fundera vad som ni prioriterar i eran situation. Jämför våtrumsskydd, brandskydd, ev skada på tak etc

Tyvärr är de viktigaste funktionerna omöjliga att jämföra. Det som kanske är viktigast för kunden är skadepolicy och åtgärd vid olika händelser
 
Det enda jag hört kan ge premierabatt är brandfilt+brandsläckare samt om man sätter lås på alla fönster på bottenvåningen.
Det kan ju hända att reglerna ser annorlunda ut just nu.
 
Ditt larm kan vara världens bästa larm, men det spelar ingen roll om det inte är någon som kommer till ditt hus när larmet går (och nej, att ha larmet kopplat till egna mobilen eller grannens telefon är INTE tillförlitligt). När du har en tjänst kopplad till larmet kommer vaktbolaget dit och förhindrar merskador (begränsar tiden för tjuven, bommar igen sönderslagna rutor och dörrar, kontaktar dig och polisen, i absolut värsta fall konfronterar buset, osv). Det är det du får rabatten för, inte larmet i sig.

If ger 10% rabatt för vattensäkert kök (http://www.if.se/web/se/privat/radochtips/vattensakertkok/pages/default.aspx) och rabatt för centralkopplat larm. Vissa Länsförsäkringsbolag ger rabatt för elektroniska vattenavstängare, men vet inte om ditt är ett av dom.

Det viktigaste vid val av villahemförsäkring är omfattningen. Vad omfattas och vad är undantaget. De flesta villkor ser i princip likadana ut, men det kan skilja. Jämför omfattningen av villahemförsäkringen först, sen vilka tilläggsförsäkringar som krävs för att du ska få den omfattning du vill ha, sist kollar du vad priset blir om du lägger alla dina försäkringar på samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.