Ja, det är frågan, villabygel, eller inte.

Vissa säger att man ska ha, andra att det inte behövs. Så, varför har man villabygel när man gjuter en platta, vilken funktion fyller den.

Min platta ska bli 11x11m till ett garage. Hade tänkt lägga 4x12mm armering i voten. Men, behöver jag villabygel eller inte?
 
Om inte annat är det ju en praktiskt sak att ha som håller längsgående armering på plats....
 
Jag skulle inte använda det......
 
Bygeln är till för att hålla ihop övre betongskiktet med det undre när plattan utsätts böjning (punktbelastning).
Du kan ju bygla vid bilinfarterna iaf.

Alla mina plattor hittills har byglar och det håller ju ordning på kantarmeringen.
Sedan kan man ju diskutera hur tätt byglarna ska sitta. (40 60 80 100 120 cm)

Med 1 m mellan byglarna skulle det behövas 40 st för dig, ingen astronomisk kostnad.
Sedan skulle jag använda en klenare armering, en diameter som jag kan klippa med bultsax, hellre fler klena järn än några få grova.

Protte
 
  • Gilla
Tjårre
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Byglar vid infarterna kan ju vara en bra kompromiss.

Vad gäller kantarmeringen hade jag tänkt lägga de undre på distanser och naja de övre i mattan.

Vad tror ni om dimensionen 5150 på nätarmeringen, såg att jag också fått offererat 6150, men noterade inte det förrän jag fått hem 5150. Vad tror ni, räcker det med 5150 till en sådan här platta?
 
Den plattan kommer bli stark som brännvin :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.