Läget strax utanför Torekov på Bjärehalvön är närmast perfekt med utsikt över havet. Villa Torekov av Wåhlin Arkitekter tar fasta på utsikten i ett hus där det stora taket ger illusionen av en betydligt större byggnadsvolym än 100 kvadratmeter.

Du kan läsa artikeln här: Villa Torekov – större än väntat
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Två kommentarer:

* Varför en flygplanspropeller i taket? Jag är flygintresserad, så det är coolt, men har de den som fläkt så är den inte speciellt lämpad (iofs inte sämre än en dekorativ vanlig takfläkt...).

* Hoppas de är beredda att plocka upp döda fåglar i massor, för de glasväggarna kommer att göra att fåglarna smattrar mot rutorna som en hagelstorm.

Bortsett från det, coolt hus!
 
  • Gilla
Händighemma
  • Laddar…
Ja med tanke på storleken på fläktmotorn så finns det väl risk för att hela huset lyfter. :)
 
Jag tycker det var snyggt. Men arkitektens "Hela vitsen med hus är att vara utomhus" känns väldigt konstigt, jag trodde tvärtom att huvudsyftet med hus var att kunna få skydd från elementen!
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Vist är det läckert med oändlig utsikt i vissa delar, men samtidigt vill man ju gärna ha möjlighet att krypa in skyddat. Tycker det är synd att dom inte löste planlösningen bättre, två dörrar i badrummet ska inte behövas.

Tycker ävet att taket kunde gjorts lite mer enformigt och stilrent men ändå ett fint hus
 
Tänker mest på hur dom löst att det är samma tak inne och ute, förstår inte hur dom löst det byggtekniska.
Annars ett läckert fritidshus.
 
  • Gilla
mike_of_sweden
  • Laddar…
Det är inte så komplicerat. Taket står på stolparna sen hänger undertaket i taket
 
G
Ingen "illusion" att huset är större än 100 kvm. Svenska regler stämplar detta hus som ett hus med ca 200 kvm byggyta. Takutsprång bekämpas kraftigt.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Häftigt hus när det gäller glaspartierna. Däremot är två dörrar i ett badrum kass.
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Inte min stil direkt. Jag tycker det ser ut lite som en bensinmack.
Är också lite för mycket fönsteryta för en som gillar att gå runt i bara kalsongerna ☺️
Annars gillar jag hus som sticker ut och har lite udda lösningar.
 
Riktigt trist hus, inte i min smak alls, säkert trevligt att bo i men lämnar mycket övrigt att önska. För mycket glasytor, och varför ska "allt" idag se ut som lådor, lite mer bör arkitekter kunna erbjuda än fyrkantigt. Meningen "hela vitsen med hus är att kunna vara utomhus." låter väldigt konstlad.
 
N
Isolering? Uppvärmning?
 
Borde vara obligatoriskt att redovisa energideklaration i en sådan här presentation. Dessa glaspartier som en del av bostadsytan måste vara rena katastrofen att värma upp. En sak är ett inglasat uterum som förlänger säsongen. Men detta hus och liknande trender inom byggande idag är en katastrof. Energiförbrukning och klimatpåverkan hänger intimt ihop.
Vart tog medvetenheten om miljö och klimat vägen?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
A
Perfekt hus..... om man ska spela in en skräckfilm!
När det är mörk ute och man behöver tända lampor kommer huset vara upplyst som en scen. Alla våldtäktsmän, tjuvar och varulvar i skogen ser exakt allt man gör i huset.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P per s skrev:
Borde vara obligatoriskt att redovisa energideklaration i en sådan här presentation. Dessa glaspartier som en del av bostadsytan måste vara rena katastrofen att värma upp. En sak är ett inglasat uterum som förlänger säsongen. Men detta hus och liknande trender inom byggande idag är en katastrof. Energiförbrukning och klimatpåverkan hänger intimt ihop.
Vart tog medvetenheten om miljö och klimat vägen?
Lite för mycket fokus på energiberäkning och uppvärmning gällande privatbostäder i detta såsseland Svärje ibland. Ingen vill ju frivilligt slänga pengar i sjön så min gissning är att förbrukningen inte är speciellt hög, kanske lite över medel bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.