Hej. här kommer några frågor för er som kan något. Personligen är jag helt okunnig idagsläget avseende värme och isolering så jag ber läsare ha överseende med terminologifel osv.

Grund: Vi har ett 2 planshus på 180 kvm byggt 1919. Huset har ett enkelrörs vattenburet värmesystem som idag värms med en gammal Vedex2000. Två acctankar på vardera 750 liter varav den ena även är utrustad med elpatron samt slinga för uppvärmning av kranvatten. Fasaden är riktigt sliten och består av trävägg med utanpåliggande (asfaboard?). Huset har sämre fönster och diverse kallförråd som inte är bra isolerade. Tomtytan är ca 2500 kvm med lerjord.

Historiskt bodde vi i huset permanent och eldade då med ved varje kväll. Acctankarna skänkte värme ca 18 timmar (beroende på yttertemp). Vi förbrukade ca 1 kbm blandved i veckan. Detta fungerade hjälpligt. Nu har vi endast huset som fritidshus och det är i princip oanvänt hela vinterhalvåret. Vi har dock planer på att vara där mer regelbundet även under den kalla årstiden.

Frågor:
1 Hur säkerställer jag på bästa sätt att huset är frostfritt under vintern? Vi har funderat på jordvärme, men frågan är då om kranvattnet blir tillräckligt varmt eller om vi då måste kompensera med varmvattenberedare? Kan jordvärme vara en lösning med hänsyn till ekonomi? Får jag verkligen full effekt av jordvärme eftersom vattnet inte blir lika varmt som när jag eldar med ved?
2 Ska vi istället sikta på en ny panna med tex pellets med magasin för att slippa åka till huset för att elda så ofta?
3 Kan en kombination av ett luft/vattenagregat för att hålla frostfritt och sedan en bergslagskamin för direktvärme när vi är där, vara en lösning? Måste jag då ändå stoppa in en vattenberedare?

4 När vi byter fasad. Ska asfaboarden sitta kvar? Vissa påstår att den hjälper till att isolera och motsvarar ca 7 cm isolering?

Tacksam för förslag hur ni andra skulle tänkt och gjort. Huset tog en del stryk under den kalla vintern och det vill vi undika.

hjälp, hilfe, sos
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.