Det börjar så smått bli läge att hitta en vettig villa- och hemförsäkring. Eftersom det är en riktig djungel med villkoren tänkte jag "fuska" och höra om någon här på forumet har satt sig in i dessa nyligen.

Har hämtat pris från följande bolag (samma förutsättningar med lösöre, drulle o.s.v.)

IF 6 271 kr/år
Trygg-Hansa 7 568 kr/år
Länsförsäkringar 5 481 kr/år
Folksam 5 229 kr/år

Så är det bara priset som skiljer är finns där några väsentliga skillnader i villkoren vad ni vet?

Hälsningar
Thberg
 
Thberg skrev:
Så är det bara priset som skiljer är finns där några väsentliga skillnader i villkoren vad ni vet?
Har aldrig lusläst och jämfört villkoren så det kan jag inte svara något om. Det som kanske är viktigare och tyvärr ännu svårare är hur bolagen tolkar villkoren vid en eventuell skada. Personligen råkar jag ha bra erfarenheter av Länsförsäkringar och mindre bra av Folksam, men det kan säkert skilja rätt ordentligt mellan olika handläggare så jag gissar att "turen" man har med handläggaren många gånger kan vara viktigare än detaljskillnader i villkoren.

Sen vet jag att LF har fått mycket skäll här så kom gärna med andra erfarenheter.

Kan du komma i kontakt med någon på din ort som har haft en skada och tycker att den behandlats bra skulle jag nog välja det bolaget.
 
Folksam hanterade vårt inbrott väldigt bra.

Nu har vi TH då deras premie var hälften så hög mot alla andra. Dock så är självrisken på 10.000:-, även på hemförsäkringsdelen. Men eftersom jag räknar med att "använda" försäkringen mer sällan än vart tredje år räknar jag med att gå plus.
 
Ja det är kanske så man får göra Alfredo. Får också känslan av det är tolkning som eventuellt kan skilja för det är fan inte några större skillnader i texterna.

Nyfiken: Oj vilken självrisk, antingen har du sjukt mycket lösöre eller så är nivåerna helt andra i Stockholm :)
 
Thberg skrev:
Ja det är kanske så man får göra Alfredo. Får också känslan av det är tolkning som eventuellt kan skilja för det är fan inte några större skillnader i texterna.

Nyfiken: Oj vilken självrisk, antingen har du sjukt mycket lösöre eller så är nivåerna helt andra i Stockholm :)
Tror inte nivåerna är olika utan man väljer själv var man ska lägga självrisken för att balansera upp årskostnaden. Vissa bolag har fasta självrisker på 1500-3000-5000-10000 andra väljer att lägga procentuellt på prisbasbelopp men i praktiken samma nivåer.

Väljer man att lägga en hög självrisk har man eliminerat möjligheterna till att ta mindre skador medan vid en totalskada så är skillnaden ringa egentligen. Det slår självklart då på försäkringspremien och det passar ypperligt för vissa kunder (mig själv t.ex). Medan för andra är det viktigare att kunna få ut på försäkringen även vid mindre åtgärder och då istället betala lite extra. Det kan till viss del liknas vid fast och rörlig ränta vid banklån hur man värderar.

Det är vanligare på byggnaden/byggnaderna men vissa väljer att göra likadant på lösöresförsäkringen.

För övrigt så granska villkoren och jämför vad som är viktigt för er. Vissa bolag har generösare villkor för en sak medan de kanske tappar på en annan. I slutändan får ni värdera eran situation, var ni tycker att ni har fått bäst kontakt och var ni tror ni får bäst hjälp för pengarna
 
Då är jag med, kollade endast priser med lägsta möjliga självrisk. Hade inte ens funderat över att det kanske inte alltid är bäst....
 
Thberg skrev:
Då är jag med, kollade endast priser med lägsta möjliga självrisk. Hade inte ens funderat över att det kanske inte alltid är bäst....
Det är bäst om du får en skada och sämst om du inte får det så skyll inte på mig sen ;)

Skämt åsido så måste ni värdera själva vad som kan vara bäst kontra vad det är för prisskillnad. Skillnaderna i pris kan i vissa bolags fall vara stor medan hos andra är det knappt någon skillnad alls, det beror helt enkelt på skadegrad på småskador etc
 
Thberg skrev:
Nyfiken: Oj vilken självrisk, antingen har du sjukt mycket lösöre eller så är nivåerna helt andra i Stockholm :)
Som kinglolle säger, det är kopplat till premien. Eftersom jag tjänar 3.000 kr/år och skillnaden mot andra bolag är 9.000 kr vid en skada så hoppas jag på att inte behöva utnyttja försäkringen mer än vart tredje år.

Nackdelen är naturligtvis att vid alla småskador på < 10.000 kr så är det bara att pynta upp ur egen ficka. :S
 
Skulle välja Lf oavsett. De har lokal förankring och finns i din närhet. Skulle det t ex brinna så har du hjälp snabbt. Har egen erfarenhet av det. Dessutom om du samlar bil,bank pension tillsammans med villahem så får du hög bonus vilket kan innebära att Villahemförsäkringen blir sjukt billig, Dessutom får du om försäkringsbolaget går bra vilket det gör återbäring. Inte så illa att få tillbaka en slant rätt som det är. Kan säga att jag haft Trygg innan å det var då bara skit, Otrevlig kundtjänst och dålig hjälp. Dessutom kunde personen jag pratade med när jag skulle byta bolag inte (fal) försäkringsavtalslagen. Länsförsäkringar är proffsiga och dessutom helt kundägda.
 
Kan tillägga att LF har högsta åldersavdrag med 10,000kr vilket betyder att du endast betalar 10,000kr oavsett ålder på hus i självrisk vid totalskada
 
Lf har åldersavdrag på max 10 000 kr om man har allrisk villabyggnad. Denna ingår i vissa länsbolag, finns som tillägg hos vissa andra och vissa länsbolag har inte överhuvudtaget det som tillägg.

Har man inte det tillägget så är åldersavdraget max 100 000 kr
 
Reducerat åldersavdrag finns i flera andra bolags tilläggsförsäkringar också. Det är riktigt lurigt att jämföra priser rakt av. "Drulle" i ett bolag betyder inte samma sak i ett annat bolag. I något bolags försäkring ingår pool, i ett annat bolags ingår det inte, mm mm.

Ring några av de bolag du har förtroende för och diskutera ditt försäkringebehov, och se vilken lösning de rekommenderar till dig. Du kanske redan har försäkring för något annat än villan, och då brukar du får rabatter för att samla dina försäkringar i ett bolag.
 
fritz76 skrev:
Skulle välja Lf oavsett. De har lokal förankring och finns i din närhet. Skulle det t ex brinna så har du hjälp snabbt. Har egen erfarenhet av det. Dessutom om du samlar bil,bank pension tillsammans med villahem så får du hög bonus vilket kan innebära att Villahemförsäkringen blir sjukt billig, Dessutom får du om försäkringsbolaget går bra vilket det gör återbäring. Inte så illa att få tillbaka en slant rätt som det är. Kan säga att jag haft Trygg innan å det var då bara skit, Otrevlig kundtjänst och dålig hjälp. Dessutom kunde personen jag pratade med när jag skulle byta bolag inte (fal) försäkringsavtalslagen. Länsförsäkringar är proffsiga och dessutom helt kundägda.
Har Trygg Hansa i alla försäkringar vilket ger en viss mängdrabatt. Om jag inte minns fel så har vi ca 4000:-/år i villa/hemförsäkring. När det gäller bilförsäkringar så har hittils inga bolag som försökt kontakta oss kunnat erbjuda bättre pris/villkor än det vi har hos TH så vi är nöjda. Råkade ut för en otrevlig krock där bilen bara blev skrot och bemötandet från kundtjänst när det gällde hyrbil efteråt och ersättningen var klockren:D Så det är garanterat inget fel på LF, men TH är just nu billigast för oss och de har hittils fixat alla problem när vi råkat ut för en skada trots att de inte har ett lokalt kontor.

Så kolla villkoren och hur mycket rabatt ni kan få genom att samla alla era försäkringar hos samma bolag, sen är det bara att välja det bolag som känns bäst.d^_^b
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Eftersom jag tjänar 3.000 kr/år och ...
Dags att gå en kurs i löneförhandling tror jag ... :)

:D :D :p


...sparar ... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.