Hej,

Kikar just nu på en villa som står väldigt nära en vad jag tror är en dräneringskanal/bäck (nytt villaområde, inga klassiska brunnar på gatan för vatten) och behöver råd kring detta. Den finns inte markerad som ett vattendrag så antar den är skapad när tomterna bebyggdes för dränering. Vattnet går någonstans 5-7 meter från huset på baksidan och skulle uppskatta nivåskillnaden från vattnet när jag såg det att vara 2-3 meter upp till husets grund. Ingen källare på huset. Vattnet leds sedan in i ett rör och under en asfalterad gata.

Vad bör man tänka på om man ska köpa ett sådant hus? Ska man ens fundera på det? Eller är risken för översvämning, stora mängder mygg och andra potentiella problem röd flagg här? Ifrån trädäcket på baksidan så finns kanske 2 meter plan tomt ytterligare, sedan är det dike ner mot den lilla bäcken. Vad finns för potentiella problem med en sådan tomt?

Tackar i förväg för potentiella svar!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Är vattendraget på tomten eller utanför? Om på tomten kan du få ansvar för ev underhåll som behövs, om inte är du beroende av någon annan som sköter det...

Ändringar och åtgärder i vattendraget kräver oftast en anmälan om vattenverksamhet, vilket är lite byråkratiskt krångel.

Kolla på hur stort område som leds till vattendraget vid fastigheten, ibland får man hjälp genom SMHIs delavrinningsområden. Om det är ett stort område (flera hektar eller större) är risken för översvämningar större än om det är ett litet område. Beror förstås också på vattendragets kapacitet; djup och bredd och lutning. Trumman nedströms kan också utgöra ett problem, både vad avser underhåll och rensning och att den kan orsaka dämning för dig.

Jag hade inte köpt en fastighet med vattendrag på eller nära utan väldigt bra andra egenskaper som väger upp.
 
Tolkar beskrivningen som att det är ett nyanlagt villaområde med någon form av dränering/regnavledningsanläggning.
Detta borde vara korrekt utfört och inte påverka fastigheterna.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Förhör dig med grannar i området om det förekommit några översvämningar. Vi har ett område i stan som verkar har liknande läge med en liten bäck som övergår till trumma och den verkar översvämmas så gott som varje år till de boendes fasa. Den är kommunens ansvar och de tycker att de gör så gott de kan för att rensa trumman men likväl blir den ändå översvämmad rätt ofta.

Att tänka på är väl också att vattendrag är en risk om man har små barn. Det krävs inte mycket vatten för att de ska kunna drunkna. Så nån form av staket kan ju behövas.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar hittills.

Kan jag kontrollera själv på någon e-tjänst hos lantmäteriet eller liknande om vattnet ingår på tomten eller inte?

Det är ett nyanlagt villaområde precis, villan är slutgodkänd hos kommunen om det spelar någon roll.

Staket måste till för att säkra upp tomten.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det inom detaljplanerat område så är kanalen med stor sannolikt inte vattenverksamhet utan faller under miljöbalkens avloppsvatten, alltså dagvatten.

Jag håller med om att du ska bry dig om vem som sköter detta innan köp. Och förstå. Det kan vara lite komplicerat. Viktigt är ju om sagt att du har rådighet över kanalen så att du har rätt att åtgärda problem.

Det kan falla på respektive fastighetsägare, d v s varje segment av kanalen ägs och sköts av den markägare där segmentet ligger. Så fungerar det med en sådan kanal i min omedelbara boendenärhet. Lösningen är rätt dålig långsiktigt eftersom det räcker med att en fastighetsägare inte gör vad de ska för att det ska blir problem och översvämningar. Det händer här vart 20:e år ungefär.

Det kan också vara så att kanalen är en del av ett kommunalt verksamhetsområde för dagvatten. D v s det är en del av ledning av områdets dagvatten som kommunen ansvarar för. Ring kommunens VA-folk och fråga rätt person. Det finns minst en person som kan denna juridik.

En annan variant är att kanalen går på allmän plats och att det är kommunalt huvudmannaskap i detaljplanen. Då ansvarar kommunen för kanalen, oavsett vad dess syfte är.

Ytterligare en variant är att kanalen är en del av en gemensamhetsanläggning (GA) som är inrättad efter ett beslut enligt anläggningslagen. D v s den har anlagts för att stadigvarande avvattna tomterna i området. En sådan anläggning kan ligga på allmän plats eller på kvartersmark. Då ligger kanalen där den ligger med en servitutsrätt som en anläggningssamfällighet har. Ett antal fastigheter är anslutna till samfälligheten och deras ägare är därmed ansvariga (sköter och betalar för) för att förvalta kanalen. Det kan t ex ske i form av en samfällighetsförening (i folkmun "samfällighet)"

En sista möjlighet är att kanalen är en del av ett gammalt dikningsföretag. Det är en sorts samfällighet för att avvattna jordsbruksmark. Då ligger den där den ligger med en servitutsrätt och dikesföretaget är underhållsskyldiga. Tyvärr brukar dessa dikesföretag som ofta är över 100 år gamla vara rätt utslocknade och de ansvariga fastighetsägarna känner inte längre till sitt underhållsansvar.
 
  • Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
Kriko Kriko skrev:
Tack för era svar hittills.

Kan jag kontrollera själv på någon e-tjänst hos lantmäteriet eller liknande om vattnet ingår på tomten eller inte?

Det är ett nyanlagt villaområde precis, villan är slutgodkänd hos kommunen om det spelar någon roll.

Staket måste till för att säkra upp tomten.
Kolla på minkarta.lantmateriet.se.
 
Bara som ett varnande exempel. Här I stockholm i "Bällsta" bygdes för 15 - 20 år sedan en BRF radhuslänga utefter en liten bäck eller kanal. Det var meningen att radhuslägenheterna skulle ha en minimal trädgård med "strand" till kanalen. Innan området byggdes var det ett vattensjukt kärr, riktigt bottenlöst. Det fylldes ut och husen byggdes med pålning.

Lagom ca 2 veckor innan inflyttning rasade hela stranden och det mesta av radhusens tomter ned i bäcken. Bäcken "flyttade sig" till mindre än en meter från några av husen.

Efter åtgärd fick de som flyttade in nöja sig med mindre än halva den tomt som det var tänkt från början. Och en kraftig nivåskillnad mellan husens solterass och tomten.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite inspirerade Youtube som dök upp igår kväll i mitt flöde:

 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 4 till
  • Laddar…
Har du två till tre meter upp till grunden torde du vara säker även för de värsta skyfallen. Mygg trivs bäst i stillastående vatten men visst alla former av vatten samlingar huserar djur, vissa tycker det är negativt andra tycker det är positivt. Själv tycker jag det är få saker som tillför så mycket till en miljö som rinnande vatten
Du kan ju genom bäcken/diket få tillgång till grattis trädgårdsbevattning.
 
  • Gilla
Teseri och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Har du två till tre meter upp till grunden torde du vara säker även för de värsta skyfallen. Mygg trivs bäst i stillastående vatten men visst alla former av vatten samlingar huserar djur, vissa tycker det är negativt andra tycker det är positivt. Själv tycker jag det är få saker som tillför så mycket till en miljö som rinnande vatten
Du kan ju genom bäcken/diket få tillgång till grattis trädgårdsbevattning.
Slipper bygga pool också, bara gräv en grop så är det klart?
 
Fadai
Kolla med kommunen om den ingår i dess dagvattensystem.
 
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Patrik V. Patrik V. skrev:
Varför frågar du oss, när du ska fråga mäklaren/fastighetsbolaget, som bör ha alla fakta i ämnet? Vad vi tror om den tomten, kvittar ju rätt så hårt, om det nu blir en översvämning om sju år.
Ska man vara lite jordad så har troligen mäklaren inte en aning och vill heller inget veta. Enklast så. Då riskerar inte mäklaren att utfästa felaktigheter vad gäller denna komplicerade juridik. Samma sak med säljaren, ju mindre de säger eller meddelar skriftligt desto säkrare för dem. Det är ju heller inte de som är ansvariga för TS undersökningsplikt om det blir affär.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Kriko Kriko skrev:
Hej,

Kikar just nu på en villa som står väldigt nära en vad jag tror är en dräneringskanal/bäck (nytt villaområde, inga klassiska brunnar på gatan för vatten) och behöver råd kring detta. Den finns inte markerad som ett vattendrag så antar den är skapad när tomterna bebyggdes för dränering. Vattnet går någonstans 5-7 meter från huset på baksidan och skulle uppskatta nivåskillnaden från vattnet när jag såg det att vara 2-3 meter upp till husets grund. Ingen källare på huset. Vattnet leds sedan in i ett rör och under en asfalterad gata.

Vad bör man tänka på om man ska köpa ett sådant hus? Ska man ens fundera på det? Eller är risken för översvämning, stora mängder mygg och andra potentiella problem röd flagg här? Ifrån trädäcket på baksidan så finns kanske 2 meter plan tomt ytterligare, sedan är det dike ner mot den lilla bäcken. Vad finns för potentiella problem med en sådan tomt?

Tackar i förväg för potentiella svar!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inom detaljplanerat område så är kanalen med stor sannolikt inte vattenverksamhet utan faller under miljöbalkens avloppsvatten, alltså dagvatten.

Jag håller med om att du ska bry dig om vem som sköter detta innan köp. Och förstå. Det kan vara lite komplicerat. Viktigt är ju om sagt att du har rådighet över kanalen så att du har rätt att åtgärda problem.

Det kan falla på respektive fastighetsägare, d v s varje segment av kanalen ägs och sköts av den markägare där segmentet ligger. Så fungerar det med en sådan kanal i min omedelbara boendenärhet. Lösningen är rätt dålig långsiktigt eftersom det räcker med att en fastighetsägare inte gör vad de ska för att det ska blir problem och översvämningar. Det händer här vart 20:e år ungefär.

Det kan också vara så att kanalen är en del av ett kommunalt verksamhetsområde för dagvatten. D v s det är en del av ledning av områdets dagvatten som kommunen ansvarar för. Ring kommunens VA-folk och fråga rätt person. Det finns minst en person som kan denna juridik.

En annan variant är att kanalen går på allmän plats och att det är kommunalt huvudmannaskap i detaljplanen. Då ansvarar kommunen för kanalen, oavsett vad dess syfte är.

Ytterligare en variant är att kanalen är en del av en gemensamhetsanläggning (GA) som är inrättad efter ett beslut enligt anläggningslagen. D v s den har anlagts för att stadigvarande avvattna tomterna i området. En sådan anläggning kan ligga på allmän plats eller på kvartersmark. Då ligger kanalen där den ligger med en servitutsrätt som en anläggningssamfällighet har. Ett antal fastigheter är anslutna till samfälligheten och deras ägare är därmed ansvariga (sköter och betalar för) för att förvalta kanalen. Det kan t ex ske i form av en samfällighetsförening (i folkmun "samfällighet)"

En sista möjlighet är att kanalen är en del av ett gammalt dikningsföretag. Det är en sorts samfällighet för att avvattna jordsbruksmark. Då ligger den där den ligger med en servitutsrätt och dikesföretaget är underhållsskyldiga. Tyvärr brukar dessa dikesföretag som ofta är över 100 år gamla vara rätt utslocknade och de ansvariga fastighetsägarna känner inte längre till sitt underhållsansvar.[
Kriko Kriko skrev:
Hej,

Kikar just nu på en villa som står väldigt nära en vad jag tror är en dräneringskanal/bäck (nytt villaområde, inga klassiska brunnar på gatan för vatten) och behöver råd kring detta. Den finns inte markerad som ett vattendrag så antar den är skapad när tomterna bebyggdes för dränering. Vattnet går någonstans 5-7 meter från huset på baksidan och skulle uppskatta nivåskillnaden från vattnet när jag såg det att vara 2-3 meter upp till husets grund. Ingen källare på huset. Vattnet leds sedan in i ett rör och under en asfalterad gata.

Vad bör man tänka på om man ska köpa ett sådant hus? Ska man ens fundera på det? Eller är risken för översvämning, stora mängder mygg och andra potentiella problem röd flagg här? Ifrån trädäcket på baksidan så finns kanske 2 meter plan tomt ytterligare, sedan är det dike ner mot den lilla bäcken. Vad finns för potentiella problem med en sådan tomt?

Tackar i förväg för potentiella svar!
Man kan tänka så här också, en vacker dag kanske du vill flytta.

Många som köper hus har eller tänker skaffa (små) barn.

Ska ganska mkt till för att jag som småbarnsförälder skulle välja ett hus med ett krondike utanför över ett som inte har det Finns så mkt annat att oroa sig för så väljer bort det jag kan välja bort. :)
 
  • Gilla
björneborg
  • Laddar…
Huvudorsaken till översvämningar i denna typ av anläggningar är igensatta rörmynningar, om de är lite större har de ofta galler som sätts igen av skräp. Finns inget sådant så är det vattenmängden som är helt dimensionerande och den bör inte vara ett bekymmer.

Med fallhöjden från huset till diket så skulle inte jag vara orolig för hus och tomt i alla fall. Det låter som eventuellt överskottsvatten kommer att leta sig åt något annat håll.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.