Hej,
Vi har en villa där vi bor på övervåningen och i souterräng är det 2st separata lägenheter.
Vi kan kalla de Lgh 1 där vi bor ÖV och Lgh 2 där inkommande el kommer och Lgh 3 som är sista delen
Vi har nu byggt ett garage som sitter ihop med ena lgh som vi dessutom kommer att öppna upp en trappa till om 1år ungefär så vi får mer yta.

Inkommande el 25A kommer in i den lgh som vi kommer öppna upp till men i dagsläget så hyrs den ut så går det nån huvudsäkring slocknar hela huset.

På huvudbrytaren i centralen nere så matas övervåningen med en Pexa6 N1XV-R 5G6mm2 och där har vi en nyinstallerad central med egen JFB och allt är frid och fröjd.

Till Lgh 3 går det en 6mm2 fas och nolla vad jag kan se dvs ojordat om det inte är så att man dragit över en separat jord också.
Det sitter bara en liten central där med några säkringar, ingen JFB eller annat.
Bara 2 säkringar driftar ca 40m2 förutom till ugn/spis där det går ut 3 säkringar till.

Nu ska även garaget få ström och där vill jag ha lite kapacitet till kompressor och kanske en billyft och en laddare till framtida elbil.
Så kanske klokt att dra fram en Pexa6 dit också och sätta en egen liten central med JFB där? Har 6 uttag, takbelysning, 3-fas till kompressor inne och ett ute samt billaddning. Klarar man sig med 5G6mm2 då?

Men vore trevligt att städa upp vi inkommande el med en korrekt utförd installation där och ut till lgh 2 och 3.
Lgh 2 central driver NIBE bergvärme samt en vvb också så den får väl ses som huvudcentralen i huset.

Vad göra till/i lgh 3?

Mycket tacksam för lite bollar!
 
A
Du får ta in en konsult att räkna på de effekter som kommer finnas och hur det ser ut i dagsläget.

6mm2 har olika belastningsförmåga beroende på hur den är förlagd och lite andra faktorer men det är bara en del i det hela.
Det är många saker att ha koll på förutom det. Spänningsfall i huvudledning får inte bli högre än några få procent. Sedan ska själva huvudledning klara den totala nya belastningen också osv. Sådana uträkningar görs vid projektering.

Men ja 6mm2 brukar räcka och fungera bra för en normal villa.
 
Eventuellt finns det ett par frågetecken angående lägenhet 3. En enfasmatning till en central kan ha en PEN-ledare och en fas. Det delas då upp i separat jord och nolla i centralen. Idag måste en PEN-ledare vara minst 10 mm². Men är det en gammal matning så är det förmodligen helt ok. Det som inte låter konsekvent är att det är tre säkringar till häll och ugn. Det antyder att det är en trefasmatning. Och det går ju inte att ta från en enfascentral. Därmed oklart hur det är gjort i nuläget. Men bäst är att se till att i framtiden ha en trefasmatning till spisen vare sig det är det idag eller inte.

5G6 mm² borde räcka mer än väl till de flesta garage. Det räcker och blir över som matning till de flesta villor.
 
Tack för svar!

Absolut ska kolla med behöriga inom området vill bara bilda mig en uppfattning först kring dragning och material.

Gällande lgh 3 så ska jag gräva lite mer i det och se hur det står till men ser ut som en 6a brun och en 6a svart genom väggen bara.

Lutar åt 5G6 till garaget samt en färdig 2x12 normcentral så får den likt lgh 1 bli en helt egen enhet.

Är det rätt rent tekniskt att gå på huvudbrytaren till alla centraler? Dvs bryter man den tappar alla centraler ström. Vill man inte gå på innan huvudbrytaren i lgh 2 vid inkommande efter elmätaren splitta upp via nån kopplingsdosa och grena ut till respektive central därifrån?
Dels trångt med alla utgående 6mm2 kablar men kanske också risk ur andra vinklar?

En fråga till: Nu är det 2 uthyrningslgh 2 och 3 och finns det nåt smidigt sätt att mäta förbrukning på de säkringar/centraler de använder?
 
Gällande att mäta strömmen så kan det bli hur komplicerat som helst. Den komplexitet som gemene man dock verkar klara av är wifi. När det gäller vidarefakturering av el så är en MID certifierad mätare att rekommendera. Eastron 630 Wifi kan vara ett alternativ som uppfyller allt detta.
 
Vad vill du göra, hur mycket är du beredd på att göra, och vad är rimligt att göra? Är även elmätaren placerad i lgh 2?

Om man fick önska så skulle matningen landa i en elcentral på neutral mark som driver uppvärmningen och som ev innehåller elmätare för de två lägenheterna.

Om jag gallrat texten rätt så är det bara två saker som du funktionellt vill göra nu.
- Elmätare för lgh3 (inte lgh 2?)
- Ledning till garaget.
- Någe mer?

Elmätaren får väl placeras där den får plats.

Ledningen till garaget, och även ledningarna till varje lägenhet, bör ligga utanför centralen ja, alltså den HB som betjänar lgh 2. Man bör kunna frånskilja varje lägenhet individuellt.

HB kan användas för typ 1 ledning. Vid fler ledningar bör man göra plats för plintar lämpliga för ändamålet. Vi vet inte hur det ser ut hos dig, men en sån här praktisk sak kan visa sig bli lite dyr. Det går inte att snyta in nya ledningar hur som helst.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du göra, hur mycket är du beredd på att göra, och vad är rimligt att göra? Är även elmätaren placerad i lgh 2?

Om man fick önska så skulle matningen landa i en elcentral på neutral mark som driver uppvärmningen och som ev innehåller elmätare för de två lägenheterna.

Om jag gallrat texten rätt så är det bara två saker som du funktionellt vill göra nu.
- Elmätare för lgh3 (inte lgh 2?)
- Ledning till garaget.
- Någe mer?

Elmätaren får väl placeras där den får plats.

Ledningen till garaget, och även ledningarna till varje lägenhet, bör ligga utanför centralen ja, alltså den HB som betjänar lgh 2. Man bör kunna frånskilja varje lägenhet individuellt.

HB kan användas för typ 1 ledning. Vid fler ledningar bör man göra plats för plintar lämpliga för ändamålet. Vi vet inte hur det ser ut hos dig, men en sån här praktisk sak kan visa sig bli lite dyr. Det går inte att snyta in nya ledningar hur som helst.
Elmätaren är i lgh 2 ja.
Sitter på en gammal jättestor brytarpanel.

Matning in är 5 kablar, svart, svart, brun, röd, blå. Röd in på jordskenan och blå nollan.

Tänker då en a-box eller nåt litet skåp där matning grenas till 4 olika centraler. Lgh 1-2-3-garage.
Alla får sina egna liv och JFB.
Funkar det rent tekniskt? Nån box som kan rekas?

Till Lgh 3 går det en fas (brun) och nolla. Så spisen drivs av samma fas fast 3 säkringar (ugn/halva häll/halva häll)
Om det funkar enligt ovan med en ny 5 faslina till lgh 3 sätter vi upp en liten ny central där så den blir ok med JFB och 3 faser och jord.
Kan jag då sätta in elmätaren som rekommenderades i den centralen? Elektriska kablar och rörledningar med en delvis synlig handskad klädd hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med färgglada kablar, säkringsbrytare, etikett 'MALMBERGS', närbild, oordnat, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare, kablar, märkt med "Malmbergs" och "Schneider Electric".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett öppet elskåp med säkringar, ledningar och isolering. Oorganiserat, potentiellt osäkert. Elinstallation i bostad eller lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter bra såsom du planerat. En A-box låter bra. Med fem kablar behöver du nog gå upp till storleken för 10 mm² på A-boxen. Gäller bara att finna en plats för den. Nån ledning behöver skarvas/bytas.

Vem ska läsa av elmätaren? Men du har ju ingen bättre plats för den än i centralen för lgh 3.

Det låter som att neutralledaren till spisen kan ha varit överbelastad som det är nu. Det bör inte vara så illa att den skadats men kanske värt att syna lite.
 
Hej, kom lite ledighet emellan men nu har jag det mesta av prylarna till projektet.
Färdigbyggd central till garaget inhandlat och 5G6 kabel, kopplingsbox och 10-16mm plint samt en fin koppling man kan sätta på skena i boxen så får se vilken som används.

Men pratade med elektrikern och konstaterade att trots jag har 5 ledad matning 2 svarta, 1 brun, 1 blå och 1 röd så visar det sig att jag har fyrledat system då röd jord ligger på jordskenan och blå nolla direkt på nollskenan och ej på jordfelsbrytaren samt att jord och nollskenan är ihopkopplade.

Krånglar detta till ihopkopplandet i boxen? Hade hoppats att dra ihop alla faser, nolla och jord med varandra men hur ser kopplingen ut nu istället? Drar allting precis som det är gjort till första centralen och gör identiskt i de andra?

Tittar man på den nybyggda på ÖV så är både nolla och jord satta på nollskenan i första centralen. Inte kollat hur det ser ut i ÖV central med vart de går.
Men när jag fått kortis i nån förlängningskabel ute går JFB iaf på ÖV central så lirar ju iaf.

Så om jag kopplar ihop allt i en box så kör jag väl då:
Svart fas in - svart fas ut på huvudbrytare
Svart fas in - grå fas ut på huvudbrytaren
Brun fas in - brun fas ut på huvudbrytare
Blå nolla in - blå nolla ut på nollskenan
Röd jord in - gul/grön jord ut på jordskenan
Kopplar ihop noll och jordsken.
Drar separat nolla till JFB.

För att bygga om till 5-ledat kräver väl en del jobb i de 2 befintliga gamla centralerna?
 
Matning, från vad till vad?
Jordskena, var?
Nollskena, var?

Här är en principskiss på hur inkommande TN-S kan kopplas. Inkommande N direkt till JFB. Jämför det med dina elcentraler i lägenheterna.

Elritning, säkringsskåp, brytare, jordfelsbrytare, kontaktuttag, strömkretsar, teknisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag förstått dina tidigare inlägg så har du TN-S även från elmätaren så principen är densamma.

Vad du ska göra är alltså att fördela inkommande femledare från elmätaren till de fyra nya elcentralerna. Och se till att varje elcentral är kopplad TN-S. Obs att en färdigbyggt elcentral troligen är kopplad TN-C från butik.
 
Börjar om med en ritning över första centralen och matning till denna och vad som går ut från den.

Matning: 5 ledare (svart,svart,brun,blå,röd) in i HB. Röd till PE-skena och blå till nollskenan. Faser till HB. Innan HB är fas/matning till Lgh 3 tillsammans med en PE kabel.
Ut från HB 3 faser till Lgh 1 (ÖV) och samma 3 faser direkt till 3-fasgrupp till VVB/VP.
Från denna matning går 3 faser till nedre grupperna/fasskena.

JFB: Används bara efter/med 3 säkringar går till badrum/tvättmaskin/kök dock ej spisen. Är det rätt att JFB sitter efter säkring när det på det rätta schemat bör sitta direkt efter HB så hela centralen går genom JFB?

Nu ska garaget in i leken och antingen gör jag det lätt och kopplar in 5G6 som till ÖV där allt är korrekt ELLER lyfter ut 5-ledare från mätare och kopplar ihop de i boxen jag har köpt.

Men så som nolla och PE-skenorna ser ut där de är ihopkopplade så vet jag inte vilken typ av inkoppling jag har?

Samtidigt så skulle jag gärna städa/bygga om första centralen korrekt men kanske som steg 2 efter garaget är driftar och klart så som ÖV 5G6.
Elritning eller kopplingsschema för elektriska installationer med kommentarer och anvisningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, den bilden hade jag inte kunnat gissa mig till så nu klarnar det.
P Peedster skrev:
Men så som nolla och PE-skenorna ser ut där de är ihopkopplade så vet jag inte vilken typ av inkoppling jag har?
1. Du har en felaktig inkoppling så den heter så, felaktig :)

Du behöver här backa till elmätaren för att bekräfta att utgående kundplint innehåller både skyddsledare och neutralledare. Detta för att kunna lita på att båda dessa ledare är inkopplade i elmätaren. Du skulle ev behöva titta under plomberade delar också, men om det ser att din plint matas med grön/gul och blå ifrån mätarhållet så ska du kunna lita på det.

Med detta klarlagt ska bygeln mellan PE- och N-plinten i central 1 (lgh 1) tas bort. Först då har du äkta TN-S.

2. Allt i central 1 utom badrummet och köket ligger alltså utanför JFBn. Det är kanske inget fel, det måste inte åtgärdas nu, men självklart borde hela lägenheten ligga under denna JFB. Den lustiga ordningen mellan dvärg och JFB är lustig ja, men ingen som måste åtgärdas nu. Central 1 behöver ett rejält facelift senare.

3. VV/VVB ligger utanför JFBn och det tycker jag är ok.

4. HB har redan två ledare per plint på utgången och du ska inte ens försöka knö dit en tredje. Det är troligen därför som central 3 (lgh 3) matas från ingången på HB.

Så du behöver finna plats för A-boxen mellan mätare och central 1. På bilden i #7 ser det ut att finnas utrymme under centralen och bredvid mätaren.

Flytta då även lgh 3 till denna A-box, och garaget. Ledningen till lgh 3 behöver ju ändå bytas så att du får trefas framdraget. Dock kanske inte akut i första skedet.
 
1. Du har en felaktig inkoppling så den heter så, felaktig :)
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver här backa till elmätaren för att bekräfta att utgående kundplint innehåller både skyddsledare och neutralledare. Detta för att kunna lita på att båda dessa ledare är inkopplade i elmätaren. Du skulle ev behöva titta under plomberade delar också, men om det ser att din plint matas med grön/gul och blå ifrån mätarhållet så ska du kunna lita på det.

Med detta klarlagt ska bygeln mellan PE- och N-plinten i central 1 (lgh 1) tas bort. Först då har du äkta TN-S.

2. Allt i central 1 utom badrummet och köket ligger alltså utanför JFBn. Det är kanske inget fel, det måste inte åtgärdas nu, men självklart borde hela lägenheten ligga under denna JFB. Den lustiga ordningen mellan dvärg och JFB är lustig ja, men ingen som måste åtgärdas nu. Central 1 behöver ett rejält facelift senare.

3. VV/VVB ligger utanför JFBn och det tycker jag är ok.

4. HB har redan två ledare per plint på utgången och du ska inte ens försöka knö dit en tredje. Det är troligen därför som central 3 (lgh 3) matas från ingången på HB.

Så du behöver finna plats för A-boxen mellan mätare och central 1. På bilden i #7 ser det ut att finnas utrymme under centralen och bredvid mätaren.

Flytta då även lgh 3 till denna A-box, och garaget. Ledningen till lgh 3 behöver ju ändå bytas så att du får trefas framdraget. Dock kanske inte akut i första skedet.
Tack!

Okej jag försökte snegla men ser inget under mätaren. Som du säger plomberad…

Vad jag ser är vid huvudpropparna. Där är det 3 faser och 2 röda som sitter på neutral/pe plint. Så upp till mätare går 3 svarta och 2 röda. Ut från mätare 2 svarta, 1 brun, 1 röd och 1 blå.

Säger det nånting?
 
Ja, att någon pillat i mätartavlan... Mer kan jag inte säga. Det ska finnas en åtkomlig kundplint där ledarna i slangen som man ser skymta på bild kommer ifrån. Det går också att mäta, med försiktighet, ifall grön/gul och blå som kommer till central 1 har kontakt med varandra. Jag vet inte om man behöver misstänka något, men av det jag ser är det ingen yrkesman som utfört allt detta.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.