Jonas Lindvall har gjort sig känd för en tidlös elegans i modernistisk anda i en lång rad påkostade villaprojekt. Villa L4 vid Glumslövs backar i Skåne är knappast något undantag, denna gång med inspiration från lantbrukets alla lador. Ett överdådigt högt fönsterparti blickar ut mot Öresund från det generöst stora kombinerade köket och vardagsrummet.

Du kan läsa artikeln här: Villa L4 med tidlös elegans vid Glumslövs backar
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
Superfint! I stora delar underhållsfritt förutom garaget med träpanel. Passformen mellan fönster, skiffer, trappan, badrummen ser ju grymt välgjorda ut. Gillar att det inte ligger trall utanför vilket man annars ofta kan se på dyra nybyggen.
 
Jättefint, men behöver lite "värme" för att bli trivsamt, mycket hårda stenytor i t.ex. kök och badrum. Gillar verkligen de stora fönstren och att man inte ser rakt in i grannens baksida, passar bra till den plats det har ställts på.

Det gäller att omgivningen blir fri från grannar, annars är det inte kul med så stora fönster. Hur sköts ventilation? Gissar att AC behövs med så stora fönster?

Garaget ser väldigt klumpigt ut i motsats till huset, hade kanske varit snyggare med ett mer elegant och lättare tak.

Antar att poolen har integrerat lamelltäcke? Det syns inget annat uppenbart på bilderna.

På det stora hela, ett fint hus med påkostade material.

/S
 
Riktigt snyggt i både design och utförande. Ligger väldigt mycket tanke och omtanke bakom slutresultatet.
Ska man anmärka på något så är det väll den upphöjda poolkanten... Vad hände här? Ser ut som väggen på en pizzeria.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
S
Snyggt men all takavvattning inbyggd känns ju sådär :D men i det här fallet fick nog stil gå långt före funktion misstänker jag.

fan om man råkar spräcka ett sånt där glas lär det kosta över 100k att byta ut? Finns det ens företag som har såna fönster på lager?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Garaget ser väldigt klumpigt ut i motsats till huset, hade kanske varit snyggare med ett mer elegant och lättare tak.
Jag skymtar ett ihopslaget parasoll och en koppling till huset. Jag tror garaget är en takterrass, därav den höga kanten. Jag tycker faktiskt relationen hus garage i vyn från gatan är en av de intressantaste sakerna med huset. Två lite olika karaktärer som står bredvid varandra.

Jag reagerar på att E:son Lindman, en av sveriges namnkunnigaste arkitekturfotografer, lämnar ifrån sig bilder med så kraftig "haloing" som man ser i flera av fotografierna. Normalt ett tecken på slarvig och överdriven bildbehandling. Väldigt konstigt.

Gaveln med det stora fönstret ser ju inte alls bra ut. Proportioner, placering och relation till interiören är ju närmast grotesk. Lite tuffare och mer kritiskt mot sig själv tycker jag arkitekten borde varit. Bara för att man får och tycker det är kul behöver man inte göra saker.

Byggahus är intressant för man får se arkitekter som inte figurerar i arkitektpress/sammanhang utan jobbar på i skymundan.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 1 till
  • Laddar…
Riktigt fint men tog skiffer slut till pool kanten det där passar mer på en frisörsalong från början av 2000 talet,

ha en pool med liner är inte lyxigt speciellt när den har en skarv i mitten mått beställa är inte så dyrt tycker jag ser luftbubblor på linern med
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Snyggt men all takavvattning inbyggd känns ju sådär :D men i det här fallet fick nog stil gå långt före funktion misstänker jag.

fan om man råkar spräcka ett sånt där glas lär det kosta över 100k att byta ut? Finns det ens företag som har såna fönster på lager?

Ingen har glas på lager i Sverige (isolerglas)
Inga problem , 1500:- är den vanligaste självrisken på hemförsäkringen. Glas har inte heller något åldersavdrag, så 100% ersättning om 100år med .

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett några liknande lador i detta land, möjligtvis nån fabriksbyggnad.
 
  • Ledsen
Sven Hallberg
  • Laddar…
Mina gamla hemtrakter, så vet ungefär var huset ligger även om det nybyggt och jag inte bott i Glumslöv på över 40 år. Reagerar därför också på hur huset är placerat - utsikten från gaveln är mot sydväst, när den klart bästa utsikten här borde vara åt nordväst. Men ser också att det verkar finnas grannar nära huset och som därmed blockerar vyn mot nordväst, så det verkar som att fotograferingen är medvetet gjord för att skapa så fri siktlinje ut mot Öresund som möjligt. Inte säker att det uppfattas så i verkligheten, eftersom det bästa siktlinjen borde ha varit in i träplanket som skyddar mot insyn till/från grannen ...
 
Ser ut att vara riktigt gott hantverk! Får väl ta en tur till Ålabodarna och se om huset sitter fint i omgivningarna
 
Smaken är ju bekant som baken….
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Som föregående skrivit ”The taste is like an as, divided in to two skinkor” Neä men ett hus med många intressanta detaljer helt klart, även om jag kan tycka som någon nämnde med innan om fönstersättningen på fasaderna, har inte sett planen så finns säkert genomtänkta beslut av placeringen för passa funktionerna på insidan samt är väl något som tillhör den moderna stilen, att till varje pris undvika symmetri men själv så uppskattar jag när man lyckas få till en symmetri av fasaden på en byggnad. Fint fasadmaterial och tjusiga val på insidan, påkostat! Sen känns det som om ladhus siluetten har blivit en norm idag med sitt sadeltak och avlånga rektangel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.